Над 400 автоинструктори със своите коли блокираха движението по бул. “Цар Освободител” в участъка от ул. “Г. С. Раковски” до президентството. Протестиращите искат да бъде отменено увеличаването на часовете за кормуване от 31 на 42 часа. Не са съгласни с правенето на селфи всеки път с цел да се докаже, че курсистът е ходил на обучение, както и въвеждане на GPS-система. Според демонстрантите причините за катастрофите са комплексни, а не само в подготовката на шофьорите. Лошата маркировка, лошата организация на движението и неподдържаните пътища са фактори, които благоприятстват за повече инциденти, особено при младите шофьори.
Един от протестиращите инструктори уточни пред екипа на „Дебати.бг“, че настоящият брой часове са напълно достатъчни поне за половината от курсистите и не е нужно те да бъдат натоварвани с допълнителни часове. По думите му, на който тези часове не са достатъчни, може да получи допълнителни часове, за да си вземе изпита. Той посочи, че електронният контрол 24 часа не се прилага никъде и не е необходим, защото автомобилните инструктори не са застрашен контингент. Той каза още, че протестът е нсочен „срещу двама псевдопредставители на нашата гилдия“, които обикалят медиите и заявяват неща, които не са верни. Той изброи и мерките, които трябва да се приемат за повишаване на качеството на работа на изпитните комисии – повишаване на възнаграждението на участниците в тях, изработване на еднакви правила за оценка на ситуациите, за да не се различава тълкуването на изпитващите от това на преподавателите.
„Не е необходимо да се увеличават часовете за кормуване, защото има курсисти, които бързо усвояват материала и кормуването и за тях тези часове са излишни и ненужно оскъпяват курса“, посочи автоинструкторът Николай Белчев и добави, че тези допълнителни часове ще оскъпят курса с 200 лв.
Председателят на Института по пътна безопасност Богдан Милчев, заяви, че подкрепят протеста и подчерта, че тези които сега ги представляват, се договарят с правителството от тяхно име и за тяхна сметка.
„Те не приемат това, което правителството им предлага в този момент – да се увеличават часовете за кормуване; да се осъществява контрол от частна фирма, на която допълнително да се заплаща и всички останали безумия, които им се предлагат“, заяви Милчев.
Той каза, че институтът и автоинструкторите настояват за промяна на изпита и едва тогава трябва да се правят други промени.
Протестиращите внесоха декларация в образователното министерство и проведоха разговор с министъра, а после имат среща и с транспортния министър Росен Желязков. В декларацията си те настояват за отмяна на заповедта на министър Вълчев, с която се увеличават часовете за кормуване и въвеждането на GPS система за контрол, смяна на представляващите ги лица и създаване на ново звено в МОН, което да издава разрешителните за тази дейност и да създаде правилата за работа на автоинструкторите.