След като още в края на миналата година стана ясно, че ЕК няма да одобри финансиране на проекта за минаване на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле заради навлизане в защитени територии и сгрешен график и сума, днес провалът на проекта бе официализиран. От агенция „Пътна инфраструктура“ бе съобщено, че България е оттеглила апликационната си форма за кандидатстване за еврофинансиране. Проектът обаче ще бъде преработен. Ще се извършат корекции и ще бъде изготвена нова апликационна форма. Европейската комисия вече е уведомена за оттеглянето на старата.
България кандидатства за финансиране на 41% /267 млн. евро/ за проекта за лот 3.2 от АМ „Струва“ през август миналата година, но през октомври получи отказ от еврокомисията по гореизложените причини. Вариантът за преминаване през Кресненското дефиле, изпратен за одобрение в Брюксел, предвиждаше магистралата да има два „ръкава“ – в едната посока трасето следва сегашното шосе през дефилето, а в другата посока се изнася по-високо, на изток. Избраният от правителството проект през Кресненското дефиле получи остро неодобрение от редица неправителствени организации, които подадоха и жалби до Брюксел, последната от които е от 20 декември 2019. Имаше предупреждения от месеци, че планът е вреден за околната среда и ЕК няма да му даде зелена светлина.
Съобщението на АПИ гласи, че се работи по нова апликационна форма, която да съответства по-пълно на приоритетите в екологията на новата Еврокомисия. Държавата ще вземе допълнителни мерки за намаляване на въздействието на проекта върху защитените територии.
„…За да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки. За намаляване на въздействието върху обекти от „Натура 2000“ от съществуващия път E-79, Агенция „Пътна инфраструктура“ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки – модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения“ – се казва в съобщението.
Според АПИ корекциите няма да доведат до съществено закъснение на проекта. Въпреки това напрежението нараства, тъй като мерките ще отнемат време и новото кандидатстване ще се проточи за края на финансовия период 2014 -2020 година. Брюксел изисква от България да изпълни цялата магистрала „Струма“ в срок, иначе ще трябва да върнем полученото досега финансиране в пълен размер – както за готовите, така и за строящите си отсечки.
Оставащият за изграждане лот 3 /от общо 4/ на магистралата е най-трудният за реализиране поради спецификите на района, в който има свлачища и срутища, а земетръсният риск е повишен.