След като се появи напрежение в новосъздадената съвместна експертна Комисия по историческите и образователни въпроси между България и Македония, поглеждаме към македонските учебници по история, за да видим как е представена страната ни там.

Македонските историци твърдят, че държавата им се създава още през 8 век пр. Хр. Българите, които пристигат по-късно в земите на днешната ни държава пък са представени като крадци.

„Како скитачко племе, Бугарите постоjано го менувале местото на живеенье. Се занимавале со одгледуванье коньи, со лов и ограбуванье.“

Нещо повече – твърди се за нападения на българи в македонските земи през 9 в. сл. Хр.

„Св. Консшаншин – Кирил и неговиот брат св. Мешодиj, во 855 година ja создале словенска азбука наречена глаголица. Глаголицата се состоела од 38 букви. Токму во тоа време во североисточните области на Македониja почнале бугарските напади, па светитие брака морале да ja напуштат Македониja“.

Неверни твърдения има и по отношение на етническата придадлежност на българите, които са приписани към „турската етническа група племена“.

„Со Веpcajскиот договор била потврдена поделбата на Македониja мегу Србиja, Грциja,Бугариja и Албаниja. Со тоа била разбиена компакноста на Македониja, бил оневозможен демографскиот, економски, културен и национален развоj на македонскот народ. Македонскиот народ под властта на соседните држави бил подложен на денационализациja и асимилациja.“

Въпреки че тези твърдения влизат в официалните издания на македонските учебници, в тяхна подкрепа не са посочени доказателства и исторически извори.

Пред БТВ членът на българо-македонската комисия проф. Иван Илчев каза, че тези твърдения създават антибългарски настроения в Македония, което противоречи на договора за добросъседство и приятелство, който беше подписан между двете държави миналата година.

Проф. Илчев призова македонските историци да посочат изворите, откъдето черпят доказателства за написаното в учебниците.

Припомняме, че в средата на октомври съвместната комисия започна работа по разглеждането и обсъждането на съдържанието в учебниците за средно образование, така че да бъдат изгладени спорните моменти в общата история на двете държави. Още тогава между членовете възникнаха спорове и двете страни признаха, че работата ще е дълга и тежка.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!