Нов патент от BMW може да отключи потенциала за генериране на енергия на една от най-определящите съвременни характеристики на България – ужасно неподдържаната пътна инфраструктура и множеството неремонтирани дупки и участъци.
Новинарският сайт за автомобилни ентусиасти CarBuzz съобщи, че е открил документ от германското национално патентно ведомство, който разкрива нов дизайн на окачването. Ако той бъде разработен и пуснат в производство, ще позволи на автомобила да се зарежда с електричество, генерирано от неравности по пътя.
Патентът представлява нов начин за зареждане на батерията на електрическите превозни средства чрез нормално, ежедневно шофиране върху неравности по пътя – а такива са 90% от пътищата в България от годни насам.
Системата работи по следния начин: Енергията от окачването на автомобила, когато колело удари неравност или завой на пътя, по принцип ефективно се губи като топлинна енергия. Предложената настройка в патента включва малък генератор, маховик и съединител в окачването, който действа за улавяне на енергията по време на този процес. След като колелото на автомобила се задвижи нагоре в следствие на удар по неравност, генераторът се включва и получената енергия се използва за презареждане на батерията на автомобила.
Някои издания спекулират, че системата може да се използва в бъдещ електрически модел на BMW като i7 например. Говорител на компанията не коментира дали тази конкретна система вече е в производство. Струва си да се отбележи, че автомобилните компании постоянно подават патенти, но не всички от тях стават реалност.
Идеята за трансформиране на кинетичната енергия от пътни неравности в електрическа енергия не е съвсем нова, въпреки че патентът на BMW беше регистриран през май 2021 г..
Още през 2016 г. германският конкурент Audi обяви, че разработва прототип, наречен „eROT“ или електромеханични ротационни амортисьори, които също ще преобразуват кинетичната енергия, създадена от окачването на автомобила в електричество. Това е така нареченият „ мек хибрид”, който става все по-често срещан при луксозните автомобили през последните години. Системата eROT обаче така и не влезе в производство и не е ясно дали Audi все още я разработва.
Производителите на автомобили са изправени пред все по-строги правила за икономия на гориво и емисии, като същевременно се опитват да увеличат пробега на електрическите превозни средства. Ако автомобилните компании искат да използват дупките, неравностите и неподдържаните пътищата, за да увеличат електрическия пробег на моделите си, биха могли да се насочат директно към България – държава, която не поддържа пътната си инфраструктура и е известна с безбройните си дупки и некачествен асфалт. При това положение, поне с пробегът няма да има проблем. За разлика от всичко останало.
Още любопитни новини – четете тук