Компанията „Боинг” е знаела за проблемите със самолетите 737 МАХ още преди 2017 г., но не е направила нищо по въпроса в продължение на повече от година, пише в позиция на авиогиганта, цитирана от „Ройтерс”.

Американската самолетна компания поясни, че по невнимание са направили индикатор незадължителен вместо да бъде част от стандартния пакет, но уверява, че това не е поставило под риск безопасността на самолета. Сензорът е известен като Разминаване на ъгъла на атака (AOA), който има за цел да сигнализира на пилотите, когато два различни сензора представят противоположни данни.

От „Боинг“ отбелязват, че са възнамерявали да предоставят датчика като част от стандартния пакет, но впоследствие са разбрали след първите доставки, че е достъпен само ако самолетните компании го закупят в допълнение към пакета. Компанията допълва, че по-късно е възнамерявала да оправи проблема с актуализиране на софтуер. „Боинг“ уверява, че софтуерният проблем не е засегнал безопасността на самолета.

Откритието за дефекта е направено още през 2017 г. – преди фаталната катастрофа в Индонезия през октомври 2018 г., когато самолет на Lion Air се разби в Яванско море, а всички 189 души на борда загинаха.

Само няколко месеца след това – на 10 март тази година самолет „Боинг” 737 МАХ на Етиопските авиолинии катастрофира малко след излитането си, а всички 157 души на борда загубиха живота си. Това предизвика международна реакция и започнаха разследвания за причините за двете катастрофи. По-късно бе установено, че те са дефект на самолетите 737 МАХ.

В неделя Федералната агенция по авиация на САЩ оповести, че „Боинг” са бездействали в продължение на 13 месеца преди да оповестят липсата на функция за предупреждение. Това било направено едва след катастрофата на Lion Air.

Макар от агенцията да критикуваха самолетостроителната компания за това, че не е направила проблема публичен, те подкрепиха становището на „Боинг” за това, че пропускът представлява „нисък риск” за безопасността по време на граждански полети.

Американският производител на самолети „Боинг” отчаяно работи, за да препрограмира софтуера на самолетите 737 МАХ.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!