ЕС прие нови екологични правила, които принуждават българските топлоелектрически централи да харчат още пари за очистващи инсталации. Специален комитет с представители на 28-те държави членки гласува с квалифицирано мнозинство поправки в т.нар. „Референтен документ с най-добри налични техники при големите горивни инсталации“.
България се обяви „против“, но въпреки това изискванията влизат в сила.
Страната ни обаче може да поиска отлагане на срока за прилагане на мерките. Занижават се допустимите прагове на замърсяване на въздуха от големи горивни инсталации в индустриалните заводи. Става въпрос за емисиите на серен диоксид, азотен оксид, живак и прахови частици.
По-строгите регулации целят опазване човешкото здраве, защото годишно от мръсния въздух загиват 400 хиляди души в Европа отбеляза говорителят на ЕК по околна среда Енрико Бривио.
Праговете са определени в консултация с всички засегнати страни. Над 290 експерти бяха консултирани по въпроса от 2011-та досега. Процесът е прозрачен и включва всички държави члени, индустрията и неправителствения сектор, посочи Бривио.
България заедно с още 7 държави е гласувала против новите стандарти, но те са били одобрени с мнозинство от 20 гласа.
От няколко месеца българската минна индустрия критикуваше готвените мерки, защото щели да доведе до закриването на комплекса ТЕЦ Марица Изток. Централите на лигнитни въглища у нас не спазват новите лимити и ако не се модернизират, рискуват да бъдат затворени, според бранша, подкрепен от правителството.
В случай, че разходите за инвестиции в модернизация са несъразмерни с екологичните ползи, българските власти имат възможност да поискат дерогация, като същевременно спазват екологичните стандарти в директивата, каза Енрико Бривио.
Терминът „дерогация“ означава, че на топлоцентралите на въглища ще се даде подълъг преходен период от време, преди те да започнат да изпълняват изискванията. Новите норми за качеството на въздуха в ЕС, свързани с работата на големи мощности, ще влязат в сила от 2021-ва. Обсъжданията по промените в законодателството на ЕС по тази тема започнаха преди две години.
България вече беше осъдена от Съда на ЕС в Люксембург заради силното замърсяване на въздуха в градовете. Еврокомисията обаче още не е поискала от съда налагането на финансови глоби. През зимата, когато нивата на замърсяване на въздуха бяха най-големи, се заговори да старите коли да бъдат спрени от движение, макар да е ясно, че тежкотоварните дизелови автомобили замърсяват най-много, от всички превозни средства. Ако държавата разсрочи екологичните изисквания към ТЕЦ-овете, тя би следвало да е също толкова великодушна и към гражданите с по-стари коли. В противен случай – ще остави впечатлението, че прилага двоен стандарт.