ЕС прие нови екологични правила, които принуждават българските топлоелектрически централи да харчат още пари за очистващи инсталации. Специален комитет с представители на 28­-те държави членки гласува с квалифицирано мнозинство поправки в т.нар. „Референтен документ с най­-добри налични техники при големите горивни инсталации“.

България се обяви „против“, но въпреки това изискванията влизат в сила.

Страната ни обаче може да поиска отлагане на срока за прилагане на мерките. Занижават се допустимите прагове на замърсяване на въздуха от големи горивни инсталации в индустриалните заводи. Става въпрос за емисиите на серен диоксид, азотен оксид, живак и прахови частици.

По-­строгите регулации целят опазване човешкото здраве, защото годишно от мръсния въздух загиват 400 хиляди души в Европа­ отбеляза говорителят на ЕК по околна среда Енрико Бривио.

Праговете са определени в консултация с всички засегнати страни. Над 290 експерти бяха консултирани по въпроса от 2011-та досега. Процесът е прозрачен и включва всички държави ­члени, индустрията и неправителствения сектор, посочи Бривио.

България заедно с още 7 държави е гласувала против новите стандарти, но те са били одобрени с мнозинство от 20 гласа.

От няколко месеца българската минна индустрия критикуваше готвените мерки, защото щели да доведе до закриването на комплекса ТЕЦ Марица Изток. Централите на лигнитни въглища у нас не спазват новите лимити и ако не се модернизират, рискуват да бъдат затворени, според бранша, подкрепен от правителството.

В случай, че разходите за инвестиции в модернизация са несъразмерни с екологичните ползи, българските власти имат възможност да поискат дерогация, като същевременно спазват екологичните стандарти в директивата, каза Енрико Бривио.

Терминът „дерогация“ означава, че на топлоцентралите на въглища ще се даде по­дълъг преходен период от време, преди те да започнат да изпълняват изискванията. Новите норми за качеството на въздуха в ЕС, свързани с работата на големи мощности, ще влязат в сила от 2021-ва. Обсъжданията по промените в законодателството на ЕС по тази тема започнаха преди две години.

България вече беше осъдена от Съда на ЕС в Люксембург заради силното замърсяване на въздуха в градовете. Еврокомисията обаче още не е поискала от съда налагането на финансови глоби. През зимата, когато нивата на замърсяване на въздуха бяха най-големи, се заговори да старите коли да бъдат спрени от движение, макар да е ясно, че тежкотоварните дизелови автомобили замърсяват най-много, от всички превозни средства. Ако държавата разсрочи екологичните изисквания към ТЕЦ-овете, тя би следвало да е също толкова великодушна и към гражданите с по-стари коли. В противен случай – ще остави впечатлението, че прилага двоен стандарт.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук