Износът на България се е увеличил 4 пъти от 2001г. досега. Размерът му представлява своеобразен рекорд – 23,6 млрд. евро.
Информацията на е на Българската стопанска камара, която се позовава на данни от Международния търговски център (International Trade Centre ITC Geneva).
Данните нареждат България на 62-ро място от общо 233 държави – това е добър резултат за България, съдейки по нейните географски и демографски размери.
Най-добре се представя българския износ на електротехника и електроника – у нас той се е увеличил със 7%, а световният ръст се е увеличил с 1%.
Износът на машини и апарати също бележи ръст от 2%, докато световният внос намалява с 2%.
В тези две групи и донякъде при зърнените култури, България печели пазарен дял, а българските производители изместват конкурентите си.
Пазарен дял губим при горивата и меда.
На шесто и седмо място в експортната ни листа са конфекцията и фармацията, но там губим пазарни позиции, следвани от части за превозни средства и пластмасови изделия, печелещи пазарни позиции.
Ръст с около 57% спрямо 2015-та се наблюдава при специалната продукция.
Най-голям е стокообменът при меда, въпреки загубата на пазарни позиции.
Следват леки горива, средно тежки горива, пшеница и медикаменти. Тази 5 стоки формират 15,1% от износа ни.
Губещи сред по-значимите стоки са: маслодаен слънчоглед, медни руди, и цигари.
България е на първо място по износ на облекла и обувки с азбестови нишки.
Единствен купувач е Полша, според българската статистика, макар че Полша не отчита внос от България на тази стока.
Набира скорост износът на подсилени каучукови тръбопроводи и патешко месо.
Кориандърът, в износа на който доста години бяхме на първо или второ място в света, бележи постепенен спад, основно за сметка на увеличен износ от Русия.
Като основен проблем пред износа ни се посочва диверсификацията на пазарите.
Експертната оценка показва, че около 50% от износа ни се класифицира като прекомерно концентриран и без достатъчно диверсифицирани пазари.
Една от констатациите, които можем да направим е, че нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на международни компании в България, и по-малко на местни фирми.