Износът на България се е увеличил 4 пъти от 2001г. досега. Размерът му представлява своеобразен рекорд – 23,6 млрд. евро.

Информацията на е на Българската стопанска камара, която се позовава на данни от Международния търговски център (International Trade Centre ITC Geneva).

Данните нареждат България на 62-ро място от общо 233 държави – това е добър резултат за България, съдейки по нейните географски и демографски размери.

износ

Най-добре се представя българския износ на електротехника и електроника – у нас той се е увеличил със 7%, а световният ръст се е увеличил с 1%.

Износът на машини и апарати също бележи ръст от 2%, докато световният внос намалява с 2%.

В тези две групи и донякъде при зърнените култури, България печели пазарен дял, а българските производители изместват конкурентите си.

Пазарен дял губим при горивата и меда.

На шесто и седмо място в експортната ни листа са конфекцията и фармацията, но там губим пазарни позиции, следвани от части за превозни средства и пластмасови изделия, печелещи пазарни позиции.

данни

Ръст с около 57% спрямо 2015-та се наблюдава при специалната продукция.

Най-голям е стокообменът при меда, въпреки загубата на пазарни позиции.

Следват леки горива, средно тежки горива, пшеница и медикаменти. Тази 5 стоки формират 15,1% от износа ни.

Губещи сред по-значимите стоки са: маслодаен слънчоглед, медни руди, и цигари.

износ2

България е на първо място по износ на облекла и обувки с азбестови нишки.

Единствен купувач е Полша, според българската статистика, макар че Полша не отчита внос от България на тази стока.

Набира скорост износът на подсилени каучукови тръбопроводи и патешко месо.

Кориандърът, в износа на който доста години бяхме на първо или второ място в света, бележи постепенен спад, основно за сметка на увеличен износ от Русия.

Като основен проблем пред износа ни се посочва диверсификацията на пазарите.

износ4

Експертната оценка показва, че около 50% от износа ни се класифицира като прекомерно концентриран и без достатъчно диверсифицирани пазари.

Една от констатациите, които можем да направим е, че нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на международни компании в България, и по-малко на местни фирми.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!