бира
Снимката е илюстративна

В САЩ най-търсената стока се оказа тоалетната хартия, в Мексико е бирата, а във Франция, предвидимо – брашното и шоколадът. Стоките, които изчезнаха най-бързо от магазините, разкриват как светът се справя с блокирането, предизвикано от коронавируса.

Победителят в най-причудливия дефицит за 2020 г. е Афганистан, където слух за брадато новородено, съветващ да се купува черен чай, изпращи десетки хиляди в магазините.

„Ще живея два часа и дойдох да ви кажа, че черният чай е лекът за този вирус“, гласи цитат, придружаващ снимка на бебето, родено в източната провинция Нангархар, която беше широко споделяна във Фейсбук.

Търсенето на вездесъщия черен чай за кратко утрои цената му, преди хората обстановката да се успокои.

В Мексико хората се запасяваха с бира или текила – по избор.

Когато страната влезе в състояние на карантина, двамата национални бирени гиганти Heineken и Grupo Modelo – които произвеждат любимата на мексиканците и вече за съжаление с непопулярно име бира Corona – обявиха, че ще спрат да я произвеждат.

Това предизвика вълна от панически покупки и кампания в Tуитър: #ConLaCervezaNo или „Не бъркай /вируса/ с бирата“.

Шри Ланка се опита да попречи на населението си да се занимава с подобни пороци: наложи пълна забрана за продажбата на алкохол и цигари след блокадата започнала на 20 март. Това доведе до „бум” на производството на домашен алкохол.

Дестилацията „направи си сам” причини недостиг на захар и инсценирани грабежи в магазини за алкохол – собствениците са продавали „откраднатото” нелегално.

– Здрав дух в здраво тяло –

В Ирак оставането у дома означава дълго следобедно гледане на телевизия или разговори с роднини – и това изисква големи количества солени слънчогледови семки.

В супермаркетите търсените семки се изчерпват по-бързо от всякога, тъй като родители и ученици убиват часове, които обикновено биха прекарали на работа или в училище.

Някои искат да се защитят, като естествено повишат имунитета си.

В бившите съветски републики от Централна Азия се наблюдаваше бум на търсенето – и повишение на цените – на дива рута.

Билката, известна още като хармала, традиционно се изгаря по домовете, за да бъдат обитателите им предпазени от болести и да се защити просперитета на семействата.

В България хората се тълпяха да купуват скъпите джинджифил и лимони като подсилващи имунитета, докато в Тунис гражданите се презапасяваха с чесън – въпреки предупрежденията на Световната здравна организация, че тези домашни лекове не помагат срещу новия коронавирус.

Сладкиши и растения –

Все пак, най-популярният механизъм за справяне със самоизолацията се оказа готвенето.

Супермаркетите във Франция, Испания, Гърция и други части на Европа съобщиха за недостиг на брашно, шоколад и мая, тъй като гражданите се опитват да си приготвят най-вече сложни печива и десерти.

Румънците се шегуват, че „дилърите на дрожди“ правят цяло състояние по време на кризата, като продават дефицитната стока на черния пазар.

Фалшивите реклами в Интернет дори предлагаха размяна на малки жилища за килограм мая.

И с началото на мюсюлманския свят месец Рамазан домакинствата се запасяват със съставки за популярни ястия след залез слънце.

Това е превърна гриса и финото пшенично брашно, използвано за хляб и сладкиши в ценна стока в Алжир.

„Малките количества, които ми се доставят пазя само за най-редовните си клиенти“, заяви собственик на магазин в Ел-Ашур – област в Алжир.

В Аржентина дефицитни пък се оказаха яйцата: 30 от тях преди кризата струваха само 160 песо, или 2,35 долара, а сега могат да се купят за минимум 240 песо или 3,52 долара.

Ако много държави вероятно ще излязат от строгите ограничения с армия от новоизлюпени готвачи, то Австралия ще се окаже с уникални домашни градини. Там особено търсени станаха бързо растящите пълзящи растения – естествен щит срещу любопитството на съседите по време на карантина.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук