превозвачи, мобилност

Комисията по транспорт на Европейския парламент прие само един от трите доклада, които бяха обсъдени по пакета „Мобилност 1“. Той засяга задължителното прибиране на шофьорите в държавата по произход веднъж на всеки четири седмици.

Другите разпоредби в доклада засягат правилата за каботаж.

Каботаж е определение за дейност, при която с товарен камион се извършва услуга в границите на държава от ЕС, в която превозното средство не е регистрирано.

Днес транспортната комисия реши след извършването на такъв курс, в рамките на 5-6 дни водачите да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, където да престоят 60 часа преди да поемат за новия курс.

Отхвърлени бяха двата доклада, свързани с почивките на водачите и техните възнаграждения.

Предстои по-късно днес евродепутатите от комисията да решат как ще продължат работата по тези теми и засега не е известно какви текстове ще бъдат подложени на гласуване в пленарната зала – същите, променени или нови.

Затова съвсем не трябва да бързаме да се радваме, че два от докладите са отхвърлени. Това каза и самият министър на транспорта Росен Желязков, който днес бе в Брюксел по повод обсъждането в транспортната комисия.

„Това (отхвърлянето на два от докладите, бел. ред.) означава, че ще изискаме от политическите групи пакетът да не влиза за разглеждане в Европейския парламент. Към момента, заради ситуацията, която се е създала и която може да се каже, че е една от малкото безпрецедентни ситуации на блокиране на законодателни предложения, разглеждани в цялост, няма решение на координаторите. Затова нека да изчакаме, за да бъдем сигурни кои да бъдат следващите стъпки“, каза Желязков на брифинг след преминалото гласуване.

НЯКОИ ЗАПОЧНАХА ДА ПРАЗНУВАТ

Българските евродепутати от всички политически групи разпространиха своя позиция, в която изразяват задоволството си от постигнатия голям успех срещу „арогантното поведение и налагане на решения“ от страна на някои държави в ЕС.

„Нещо повече, очевидно, че настоящият парламент няма съгласие за приемане на работещи решения. Това гласуване показа, че компромис по предложените текстове от ЕК, както и последните компромисни предложения, предложени от докладчиците, не могат да бъдат приети. Опитът от страна на ЕК и група държави членки да прокарат явно протекционистки мерки постига единствено разделение. Този опит беше на път да постави началото на края на Европейския съюз, но не успя“, написаха българските представители в ЕП.

По техни думи фактът, че обединено са се борели за отхвърлянето на промените (което пак казваме – не е окончателно) е довел до успеха. На подобна позиция беше и лидерът на ПЕС Сергей Станишев.

„Това (отхвърлянето на докладите, бел. ред.) ни дава силни основания да настояваме за отлагане на планираните реформи за следващия мандат на Европарламента. Именно това ще бъде и посланието ми към Групата на социалистите в ЕП“, заяви Станишев.

Едиснствено евродепутатът от ВМРО Ангел Джамбазки се изказа в по-умерен тон, призовавайки да не бързаме с празненствата.

„Бих посъветвал всички тръпнещи от желание да коментират резултата от гласуването на т.нар. Пакет Мобилност да поизчакат. Това, което успяха да сътворят западните „колеги“ е пълен, невероятен и безпрецедентен хаос. Никой не знае какво ще се случва. Изчакайте, за да няма после обяснения“, написа пък във Фейсбук евродепутатът от ВМРО Ангел Джамбазки.

ПРОТЕСТ ПОД ПРОЗОРЦИТЕ

Докато комисията заседаваше, отпред български превозвачи протестираха. Към тях се присъединиха колегите им от Румъния и Полша.

В протеста участваха и нашите евродепутати – Андрей Новаков, Андрей Ковачев, Ангел Джамбазки, Асан Адемов, както и 360 превозвачи от София.

Към тях се присъединиха над 100 техни колеги и съмишленици, които живеят в белгийската столица, 260 румънски превозвачи и представители на полски, унгарски и литовски професионални сдружения.

Сред основните искания на протестиращите е да отпадне задължението за връщане на камионите на всеки 4 седмици до държавата по произход, както и забраната за прекарване на 45-часовата почивка на водачите в кабината на камионите. Протестиращите настояват още шофьорите да бъдат извадени от Общата наредба за командироване на работници в чужбина.

Промените ще засегнат най-много фирмите от Източна Европа. Министърът на транспорта Росен Желязков, който от вчера е в Брюксел и днес ще участва в заседанието на транспортната комисия, е на мнение, че би могло да отпадне изискването за връщането на камионите.

КРИТИКИ КЪМ УПРАВЛЕНИЕТО

На протеста в Брюксел присъстваха и няколко народни представители от БСП. Те се присъединиха към мнението, изказвано и от други представители на опозицията, че българското правителство не е направило нищо, за да защити интересите на превозвачите.

„Когато се внасят предложения, като пакета „Мобилност“, трябва да се търси основно компромис в рамките на Съвета на Европа. Тази възможност беше пропиляна по време на българското председателство. В този смисъл реакцията на правителството закъсня“, заяви депутатът Димитър Данчев.

МНЕНИЕТО, КОЕТО НИКОЙ НЕ ЧУ

В социалните мрежи се появиха и постове в подкрепа на промените. Български шофьори пишат, че искат по-често да се прибират при семейства си и да не спят в тесните кабини на камионите.

Оказва се, че далеч не всички представители на бранша на превозвачите са против промените в пакет „Мобилност 1“, който всъщност осигурява именно за тях по-добри условия за почивка и работа, по-високи осигуровки и възнаграждения, както и повече време с най-близките.

КАКВО СЛЕДВА?

Гласуването в транспортната комисия на ЕП далеч не е последнаа крачка от процедурата, което е поредна причина да не бързаме да гърмим шампанското.

Очаква се приетите текстове да бъдат разгледани на пленарна сесия на Европарламента. Ако евродепутатите се обединят около ясен набор от нови правила, това ще очертае преговорната им позиция със Съвета на ЕС. Едва когато двете институции постигнат единодушие в преговорите за промяна на правилата, новите изисквания ще влязат в сила.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук