При примамливи онлайн оферти, с ниски цени или бързи срокове за доставка, трябва да четем условията, преди да сключим сделка, съветват от Комисията за защита на потребителите. Според експертите в борбара с търговските измами, именно дългите текстове със ситен шрифт на Общите условия, често съдържат разлчни уловки, включително „абонаментни капани”, които обвързват клиента дългосрочно.
Жертва на „абонаментни капани”, са станали над 3,5 европейци, сочат данни на Европейския потребителски център – Швеция, цитирани от председателя на КЗП Димитър маргаритов пред БНР. Според изследването всеки от измамените е претърпял материална щета най-малко в размер на 115 евро.
Става дума за примамливи оферти, с кликването върху които вие несъзнателно се абонирате за нещо, което не желаете и тези „СПАМ комуникации” всъщност водят до там, че при посочване на данни за Ваши платежни инструменти, абонаментите започват да вървят и след определен период от време Вие разбирате, че макар и да не сте купували нищо, само заради това, че сте с включили в група за търговия, заплащате ежемесечно някаква сума, обясни Маргаритов.
Той счита, че прекомерната доверчивост в интернет, е проблем на съвременното общество като цяло.
По думите му, „абонаментните капани“ не са масова практика у нас, макар че наскоро един от мобилните оператори е бил санкциониран за подобна есемес кампания.
От друга страна, много българи пазаруват онлайн от сайтове, базирани в различни точки на света. От КЗК припомнят, че разширенията на съответните интернет адреси с кратките наименования на държавите, например .de или .uk не означават, че търговецът е базиран в съответната държава. Възможно е само да е регистрирал домейна си там. Така, че трябва да се търси и допълнителна информация къде е регистрирана фирмата.