Шофьорите с рисково поведение на пътя ще плащат застраховка „Гражданска отговорност“ с до 400% надценка, предвижда проектонаредба на Комисията за финансов надзор (КФН).
Приетият от КФН във вторник на първо четене проект за въвеждане на система „бонус-малус“ разделя шофьорите на общо 20 класа. Базовият клас (8) е равен на базовата застрахователна премия – премията, както е определена от застрахователя без допълнителни изменения.
Има седем класа бонус (1-7), които ще се прилагат към собственици на автомобили с безрисково поведение на пътя и за които премията ще се намалява. Максималното намаление ще бъде само 25% от базовата премия, но пък максималното увеличение ще бъде 400% (четири пъти), се посочва в съобщение на интернет страницата на КФН, т.е. промените ще доведат до оскъпяване на гражданската отговорност.
Ще има и дванадесет класа утежнения (9-20), които ще се прилагат спрямо собствениците на автомобили с рисково поведение на пътя. При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства и автомобили ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия.
Ако в рамките на една година от започването на системата не са причинени нарушения по пътя, нито са изплащани обезщетения за причинени вреди, съответният собственик или автомобил ще преминава в следващия по-нисък бонус-малус клас и при следващо сключване на застраховката ще получава намаление. Когато са причинени вреди или нарушения при движението по пътищата „бонус-малус“ класът на собственика, съответно на автомобила, ще расте и при последващо сключване на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите премията ще се увеличава.
Нарушенията в зависимост от тяхната тежест са класифицирани в 7 категории. Най-леките нарушения са класифицирани в първа категория и ще увеличават „бонус-малус“ класа с една степен. Най-тежките нарушения са класифицирани в седма категория с деветнадесет степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия „бонус- малус“ клас. За да се избегнат манипулации, „бонус-малус“ класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията. Това означава, че дори да сте изряден шофьор, ако закупите автомобил на старо с „бонус малус“, ще плащате по-висока гражданска отговорност. Проектът на наредба и мотивите, както и докладът на консултанта, са публикувани на страницата на Комисията за финансов надзор за обществено обсъждане в рамките на 30 дни.
Проектът на КФН за „бонус-малус“ ще доведе до оскъпяване на гражданската отговорност и е отделен от исканото поскъпване в пъти от застрахователите, които предупредиха, че базовата застраховка от около 300 лв., може да се вдигне на 1000 лв. Ако исканията им се приемат, собствениците на автомобили с максимален размер на „бонус малус“ могат да плащат до 4000 лв. на година.