Томислав Дончев
Томислав Дончев

След като вчера стана ясно, че „Фолксваген” е регистрирал фирма в Турция, което на практика показа, че германският концерн е предпочел южната ни съседка, днес вицепремиерът Томислав Дончев призна, че решението не е в наша полза.

„Моля всички да си запишат нещо – като не е дошъл „Фолксваген“, ще дойде някой друг. Това ще стане до 2-3 години“, заяви Дончев.

При посещението на премиера Бойко Борисов в Южна Корея наскоро делегацията посети Центъра за научноизследователска и развойна дейност на компанията Hyundai Motor Group, а министърът на икономиката съобщи, че „една от най-големите южнокорейски компании в момента проучва България и още две държави за инвестиция, като тази инвестиция е над 1.5 млрд. евро“ без да я назовава.

Борисов от своя страна каза, че гарантира в България да има завод за автомобили.

Днес в Пловдив и министърът на финансите Владислав Горанов, и вицепремиерът Томислав Дончев казаха, че в преговорите с „Фолксваген“ българската страна е направила всичко възможно и дори повече за привличането на германския автомобилен гигант, който все пак предпочете да инвестира в Турция.

Натрупаният огромен опит обаче ще доведе до две три години до друга подобна инвестиция, казаха министрите.

Темата беше коментирана в рамките на конференцията „Индустрия 4.0“. В нея се включи и президентът в годините 2012 – 2017 Росен Плевнелиев, който е почетен председател на „Автомобилен клъстер България“.

Дончев, Горанов и Плевнелиев поясниха, че пречка пред инвестицията на „Фолксваген“ в България са се оказали правилата на ЕС.

„Дадохме на „Фолксваген“ всичко, което могат да получат по правилата на ЕС“, каза Плевнелиев.

„Това беше една изключително неравна битка с Турция, защото се оказа, че всъщност Турция не се придържа по никакъв начин и не им пука и не ги интересуват правилата на общия пазар. Открихме огромна бомба, дупка, проблем – грандиозен, заложен в своето сформиране на общия пазар, в договора – както е подписан между ЕК, ЕС и Турция. Турция е член на Митническия съюз с всички права, но никакви задължения. И Ердоган дава каквото си пожелае като оферти“, добави той.

Според вицепремиера Томислав Дончев се налагат политически разговори на ниво ЕС.

„Европейското законодателство, което трябва да е нещо прогресивно, което да помага на всички, се явява спънка. Тук имаме тема не само с Турция, ограничения, свързани с държавните помощи, правилата за обществени поръчки, това не са единствените ограничения. И тепърва това ще е основа за политически разговори,“ каза Дончев.

По думите му „такива компании очакват домакините да извършат инвестицията, а те да дойдат само с „ноухауто“ и технологията, но това могат да си го позволят големите държави.“

Той добави, че 90 процента от преговорите с гиганта са били за инфраструктура от всякакъв вид.

„Категорични сме, че за да се отговори на инвеститорския интерес, развитието на инфраструктурата ще продължи да бъде приоритет. Образованието е другата сфера, в която ще влагаме повече ресурси“, добави финансовият министър.

Горанов подчерта, че страната не може да поддържа ниска цената на труда, защото скоро няма да има кой да я предлага.

По думите му обратна миграция на специалисти по примера на прибалтийските страни е станала, когато доходите са достигнали 50-60 процента от средните доходи в ЕС. В момента в България доходите са 49 – 50 процента от средните за ЕС, а българските емигранти са около милион за последните 15 години.

За връщането на мигрантите обратно съществен фактор е заплатата, но също така важни са разполагаемият доход, данъците, битовият комфорт и съпътстващи фактори на околната среда като инфраструктура, сигурност, чистота на въздуха и социални придобивки. Това е комплекс от фактори, който зависи от държавата и от местните власти, каза финансовият министър.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук