Васко Начев
На снимката: енергийният експерт Васко Начев

Васко Начев е енергиен експерт с богат професионален опит. Работи като консултант по проучване и добив на нефт и газ в различни държави от Близкия Изток, Египет, Казахстан и последно в Индонезия. Автор е на множество статии и анализи, отнасящи се до нефтения и газов сектор както у нас, така и в международен план.

Последно докъде стигна изграждането на т.нар Балкански поток през България? САЩ заплашиха със санкции, има ли такива?

 Според последната информация, подадена от „Булгартрансгаз”,  до края на годината проектът ще бъде напълно готов. Тръбопроводната част  вече е готова. Относно  двете компресорни станции. Доколкото ми е известно едната  на „Расово” със сигурност ще бъде готова, а за другата „Нова  Провадия” засега няма информация докъде са стигнали нещата. Количествата газ обаче, които ще бъдат транспортирани след Нова година са такива, че няма особено значение дали ще заработи и тази компресорна станция от 1 януари. Имам предвид, че частта в Унгария от газопровода ”Турски поток” не е готова и единствено ще се транспортира газа, предназначен за Сърбия, който е около 2 милиарда кубически метра на година. Това е около 20% запълняемост на този транзитен газопровод, за който България изхарчи 3 милиарда, за да бъде построен. Това е, което се знае официално до момента. В началото на януари газопроводът до Сърбия трябва да заработи, такива са предварителните разчети. Предстои да разберем дали това ще стане има две седмици, скоро ще стане ясно. След като беше обявено от  сръбските власти най-вероятно ще се случи. Засега нищо не се говори за изпитанията, които се правят преди пускане, но по всяка вероятност ако не от 1 януари, то поне до края на месеца ще заработи.

На какво се дължи фактът, че го изградихме с наши пари с такава скорост, а интерконекторът с Гърция вече 11-та година не можем да го пуснем?

То не само 11 не можем да го пуснем, а доколкото разбирам и 2021 няма да бъде пуснат, чак евентуално май-юни 2022 година т.е ще станат над 12 години.

Защо така се получава и как толкова бързо беше реализиран „Балкански поток”?

Странна е реакцията, обяснението от „Булгатрансгаз”  беше, че те ще финансират и останалата част от „Балкански поток”, която трябваше да бъде финансирана от „Аркад” като изпълнител на изграждането. Предварителният договор беше, че „Булгартрансгаз” ще плаща само държавната гаранция, която беше в размер на 20% , а останалата сума „Аркад” трябваше да самофинансира. Впоследствие се разбра, че „Булгартрансгаз” тегли кредити, защото били по-изгодни и така щели да спестят няколко милиона от лихви. Това трябва да кажат финансистите, дали има основание в такива действия.

Казахте, че конекторът с Гърция ще се реализира чак в средата на 2022 година, защо така смятате?

Наскоро имаше една кръгла маса, организирана от „Булгартрансгаз” и доколкото разбрах натам вървят нещата.  Със сигурност 2021-ва няма да бъде готов, това мога да Ви гарантирам, като съдя по нещата, които остава да бъдат направени, защото интерконекторът минава под един от язовирите край Кърджали, а този сондаж още не е започнал. Предстои април или май да започне. При Марица също трябва да бъде направен сондаж и това ще отнеме не малко време. Има и чисто „технически” моменти, където се пречи да се случат нещата ,но това на фона на тези 11 години просто бледнее. Наистина от компанията „Ай Джи Би” (IGB) правят всичко възможно нещата да вървят добре. Тази седмица американският посланик  Херо Мустафа беше на среща при премиера Бойко Борисов и там ребром е поставен въпросът какво се случва тъй като дисбалансът е очеваден. Как „Балкански поток” върви пък  с Интерконектора с Гърция все има някакви проблеми и нещата се забяват доста повече. Коя е основната причина да бъде толкова бързо изграден ”Балкански поток”? Какво се случи на практика- възложи се на една компания и оттам на подизпълнители, няма тръжни процедури, няма нищо, просто се възлагат от днес за утре. Сигурно си спомняте, че премиерът Борисов каза още преди да бъде сключен договорът, че тръбите сана пристанището в Бургас, което е изумително. Коя е тази компания, която е знаела, че ще бъде изпълнител, за да достави тръбите? Трябва да сме много наивни, че да смятаме, че тази компания кара във всяка една държава определено количество тръби за всеки случай. Звучи повече от несериозно подобно нещо т.е компанията е знаела, че нейните тръби ще бъдат използвани за този тръбопровод. Такава е логиката.

След тези инвестиции българинът по-беден или по-богат ще стане и кога на практика ще си върнем инвестициите от споменаваните такси?

Това е изключително интересен и важен въпрос, тъй като България преди да започне строителството получаваше транзитни такси по трансбалканския газопровод в размер на около 150 милиона лева на година. Това беше договор до 2029 година. Според новия договор, който се сключи с „Газпром експорт” за ползване на новото трасе на Балкански поток, в момента, в който потече газ тези такси спират т.е ако от 1 януари влезе в експлоатация „Балкански поток” автоматично означава, че тези 150 милиона лева спират.  Както стана ясно през тръбата за Сърбия ще минават 2 милиарда кубически метра газ по „Балкански поток”, докато таксите за трансбалканския газопровод бяха за 17 милиарда кубически метра газ. Може да си представите какво ще получаваме за тези 2 милиарда, които ще вървят към Сърбия, вече казах, че това са 20% запълняемост. Разчетите за използването на газопровода са за 80% запълняемост през всичките 20 години напред. Ако ние транспортираме само 20% запълняемост това означава, че таксите, които ще получаваме падат четири пъти.

Това ще е така докато не се изгради тръбата до Унгария?

Да, ако обаче ако стигнем 85% запълняемост тогава пък Европейската комисия ще ни накаже, че повече от 50% ползва един доставчик.

Какво означава това, че винаги губим?

Ами подтекстът е точно такъв. Въпросът е какъв ще бъде размерът на загубите – в единия и в другия вариант. И затова бяха негативни настроенията за този газопровод още в началото. Само хора, които нямат никаква представа от нещата можеше да приемат изявленията на властите, че по този начин искаме да останем на газовата карта на Европа. Но беше ясно още от самото начало, че под чертата сметките ще са на минус. Това е рекапитулацията от това, че оставаме на газовата карта на Европа за съжаление. Фанфарите бият здраво, но реалността е друга. За мен най-важното нещо е, че оттук насетне всяка година в баланса на „Булгартрансгаз” трябва да виждаме какви са приходите от този газопровод.  В общия кюп ще бъде направено всичко възможно така, че акцентът да не пада върху тази част тъй като тя ще бъде винаги отрицателна. Хубаво е хората да знаят и всяка година да сравняват колко сме загубили от този газопровод сравнявайки до 2029-та година, че все пак дали транспортираме или не има значение. До 2029-та година „Газпром експорт” трябваше да плащат.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук