Емил Георгиев по професия е адвокат. Завършил е Юридическия факултет на Университета Виена, където получава магистърска степен по право.
Има следдипломна квалификация по международно право на интелектуалната собственост в Университета в Лондон.
Работил е за един от световните технологични концерни, където се е занимавал с консултации в областта на интелектуалната собственост и информационните технологии, както и в сферата на договорния мениджмънт и управлението на риска.
Член е на Инициатива „Правосъдие за всеки“, на Инициативния комитет за адвокатска реформа „ИКАР“, както и на сдружение „Либерални идеи за България и Европа“.
Защо Бойко Борисов анонсира, че ще подкрепи правителство на Слави Трифонов, като му осигури 10 гласа на депутати от ГЕРБ? Според Вас какво стои зад това?
Политологичният анализ не ми е сила и не искам да се изявявам нито като политолог, нито като политически анализатор. Колкото и да е модерно за други участници в публичния живот. Лично за мен не беше очаквано Борисов да опита да подаде ръка, да опита да води някакъв разговор с „Има такъв народ“. От това което прочетох видях, че като точка Борисов е избрал мажоритарни избори. За партията на Слави, това е важно, защото самият той организира референдум за това. Само не си спомням това от допуснатите въпроси ли беше или не беше. Да а кажем, че това беше един от въпросите, по които трябваше да се прави референдум. Но мажоритарният вот, сам по себе си, не е от конституционна компетенция, пък и чл. 10 от Конституцията казва „Изборите, националните и местните референдуми се произвеждат със зачитане на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване“.
От там насетне въпросът какъв да е механизма за провеждане на избори и дали да са пропорционални или да са мажоритарни е въпрос на уредба в Изборния закон. Преди приемането на Изборния кодекс имаше други закони, които действаха. Включително имаше и Закон за избор на депутати във ВНС, който бе отменен със създаването на Изборния кодекс през 2011 г. Това е първия изборен кодекс и до сега. В онзи изборен закон, който съществуваше, за избор на представители на ВНС по стария ред бяха половината мажоритарни, половината пропорционални при действаща настояща конституция, което идва да покаже, всъщност, че мажоритарния избор не е въпрос от конституционно ниво. Връщам се на основната тема, че Борисов видимо обвързва разговора си със Слави Трифонов с тази тема мажоритарни избори, които очевидно са му доста важни.
Каква е логиката Борисов да предложи сформиране на Велико Народно Събрание, след като първият му опит, миналата година, реално завърши с фиаско? Каква е целта на това предложение?
Това е добър въпрос. Ако има нещо различно от миналата година, то това сега разбира се е, че съставът на Парламента е различен, на обикновения парламент, който обаче трябва да вземе решение за свикване на ВНС. И другото нещо, което е различно доколкото разбрах Борисов е казал, че ще се свика ВНС по проекта на президента за конституционни изменения. Тук ще припомня на Вашите читатели, че този проект, така или иначе, ние още не сме го видели. Твърди се, че има такъв проект, но той още не е публикуван, не е представен. Президентът отказа да го представи на предишния Парламент с аргумента, че 44-ят парламент е напълно изчерпан, че няма смисъл да се занимава с него. Така че, ние знаем, че има някакъв проект, но не сме запознати с неговото съдържание.
Другото което е, че една дискусия един разговор отново за свикване на ВНС и конституционно изменение продължава да държи ГЕРБ във властовата игра. Това е според мен, тактика като миналата година – Борисов вкара в употреба темата за ВНС за да остане на власт. Единствено и само за това. Аз смятам, че подбудите му са идентични. Той търси някакъв вариант на договаряне само и само да остане на власт. Това, което прави впечатление е, че когато Борисов говори за ВНС, той цитира протестите. Но на протеста се искаха коренно различни неща, които обаче могат да имат отношение към ВНС. А именно – преоформяне на правосъдието в Конституцията, намаляване на политическата квота във ВСС, коренно преосмисляне на фигурата главен прокурор и поставянето под въпрос на фигурата главен прокурор, изобщо нуждаем ли се ние от такава.
Това са теми, които протеста дискутираше. Това са теми, които така да се каже, ечаха от протестния микрофон в триъгълника на властта. За мен е много показателно, че Борисов не повдига тези теми, когато говори за конституционна реформа. Неговата представа от ВНС и изменение на Конституцията очевидно минава само през съхранение на неговата власт, не и през постигане на нещо смислено. Изглежда, че Борисов е ангажиран повече с неговото политическо оцеляване отколкото с благоденствието на нашата република.
Чисто юридически, възможно ли е да се пропусне процедурата за създаване на правителство, определена от Конституцията и да се сформира ВНС?
Имате изрично разписана процедура как стават нещата. Значи първо трябва да има проект. А за да се внесе проекта е необходимо да има едно определено мнозинство в НС, тоест имаме брой депутати, които могат да внесат конституционен проект. Имаме и президент, като легитимен орган, който да внесе Конституционен проект. След това имаме вземане на решение за свикване на ВНС, просто има процедура, която трябва да се предприема и хубаво е да се спазват процедурите, тъй като те са затова за да гарантират правилното протичане. Не е хубаво да мислим в посока как да прескочим процедурите. Тъй като в крайна сметка няма да отговаря на Конституцията. А и всички онези органи, които охраняват правото в България и които са се заклели във вярност към Конституцията би трябвало да не го допуснат.
Всяко прескачане на процедурите е много опасно защото ако това се случи, някой може да тръгне да разсъждава в посока „защо пък трябва да се спазват всички онези процедури, които са в защита на обвиняемия или подсъдимия в едно наказателно дело.“ Нали така? А те са там за да гарантират правото на защита и на някакъв справедлив процес в крайна сметка. Тази дискусия за прескачане на процедурите може да има много лица и мисля нито едно от тях не е красиво за гледане.
Аз съм съгласен, че понякога има процедури, които са затормозяващи. В някои конкретни случаи сякаш създадени само за да забавят нещата и да пречат . В случая на свикване на ВНС и изменение на Конституцията това е от особена важност. Тъй като Конституцията е основен закон във всяка страна включително и в нашата. И там трябва много внимателно да се действа. Не е някакъв „бакалски тефтер“, в който всеки може да си пише каквото реши.
Очаквате ли, че Слави Трифонов би приел предложената от Бойко Борисов подкрепа? И смятате ли, че Борисов ще иска нещо в замяна?
Мисля, че заместник-председателя на „Има такъв народ“, Тошко Йорданов изключи възможността за някакви съвместни действия включително с ГЕРБ. И аз не знам. Доколкото знам, самият Трифонов още не се е произнесъл по въпроса. А след като написа, че има симптоми на Covid-19 още в изборната вечер, от тогава не е давал някакви изявления. По принцип в политиката всичко може да се очаква. Но от партията на Трифонов, би трябвало да бъдат много внимателни , тъй като те получиха голям вот на доверие. И то именно с много, много ясно заетата опозиционна позиция на техния политически формат срещу ГЕРБ и срещу останалите представители на статуквото. Така че трябва много внимателно да преценяват постъпките си. Понякога са много малки крачките, които могат да доведат до подхлъзване и проиграване на целия натрупан политически капитал.