ТИР
Енергийният преход е седмична рубрика на ДЕБАТИ.БГ, посветена на прехода от енергията на 19. век – въглищните централи, и енергията на 20. век – петролна и газова енергия, към модерната енергия на нашата ера – зелените възобновяеми източници. Зелената дългосрочна политика на ЕС цели да се намалят вредните емисиите с поне 55% до 2030 г., в сравнение с нивата от 1990 г. В дългосрочен план целта е Европа да бъде първия континент с неутрален климат до 2050 г. Всички 27 държави-членки на ЕС са се ангажирали в нея. България също има своите ангажименти, заложени и в Плана за възстановяване и устойчивост. Декарбонизацията на енергийния сектор у нас цели въглеродните емисии от производството на електроенергия да намалеят с 40%, вземайки изходните нива от 2019 г. Целта за намаляване на емисиите трябва да бъде постигната през 2025 г. 

Във вторник – 14 февруари, Европейската комисия предложи нови цели за емисиите на въглероден диоксид за новите тежкотоварни автомобили (heavy-duty vehicles (HDVs), бел. ред) от 2030 г. нататък. Самата Еврокомисията определи новите цели като амбициозни.

„Тези цели ще спомогнат за намаляване на емисиите на въглероден диоксид в транспортния сектор – камионите, градските автобуси и автобусите за дълги разстояния са отговорни за над 6% от общите емисии на парникови газове в ЕС и за над 25% от емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт“, се казва в съобщението на ЕК по темата.

„Тези засилени стандарти за емисиите ще гарантират, че този сегмент от сектора на автомобилния транспорт допринася за преминаването към мобилност с нулеви емисии и за постигането на целите на ЕС в областта на климата и нулевото замърсяване“, посочиха още от ЕК.

Комисията предлага поетапно въвеждане на по-строги стандарти за емисиите на въглероден диоксид за почти всички нови високопроходими превозни средства в сравнение с нивата от 2019 г.

Предлага се:

  • 45% намаление на емисиите от 2030 г. нататък;
  • 65% намаление на емисиите от 2035 г. нататък;
  • 90 % намаление на емисиите от 2040 г.

За да се стимулира по-бързото внедряване на автобуси с нулеви емисии в градовете, Комисията предлага също така всички нови градски автобуси да бъдат с нулеви емисии от 2030 г. нататък.

„В съответствие с целите на Европейската зелена сделка и REPowerEU това предложение ще има положително въздействие и върху енергийния преход, като намали търсенето на вносни изкопаеми горива и увеличи икономиите на енергия и ефективността в транспортния сектор на ЕС. То ще донесе ползи за европейските транспортни оператори и потребители чрез намаляване на разходите за гориво и общите разходи за притежание и ще осигури по-широко разпространение на по-енергийно ефективни превозни средства. Освен това ще се подобри качеството на въздуха, особено в градовете, и здравето на европейците„, казват от ЕК.

Еврокомисията посочва още, че предложението се явява и подкрепа на европейската индустрия за чисти технологии и за повишаване на международната конкурентоспособност.

„ЕС е пазарен лидер в производството на камиони и автобуси и общата правна рамка помага да се гарантира тази позиция за в бъдеще. По-специално, преработените стандарти дават ясен и дългосрочен сигнал за насочване на инвестициите на промишлеността на ЕС в иновативни технологии с нулеви емисии и стимулират въвеждането на инфраструктура за презареждане и зареждане“, казват от ЕК.

От 2014 г. насам емисиите в сектора на високопроходимите превозни средства се увеличават всяка година, с изключение на 2020 г. поради пандемията COVID-19, припомня Комисията. Особено в сектора на товарните превози емисиите се увеличават бързо. Това се дължи главно на нарастващото търсене на автомобилен транспорт, което се очаква да продължи да се увеличава и в бъдеще. През 2019 г. емисиите от товарния транспорт са с 44% по-високи от емисиите от сектора на въздухоплаването и с 37% по-високи от емисиите от морския транспорт.

Огромното мнозинство от тежкотоварните превозни средства в автопарка на ЕС (99%) понастоящем се движат с двигатели с вътрешно горене, захранвани предимно с вносни изкопаеми горива, като например дизелово гориво. Това засилва енергийната зависимост на ЕС и настоящата нестабилност на енергийния пазар, посочва ЕК.

„Настоящите стандарти за емисиите на тежкотоварните автомобили са от 2019 г., но вече не съответстват на целите на ЕС в областта на климата. Съществуващото законодателство не дава достатъчно ясен и дългосрочен сигнал на инвеститорите и не отразява новата реалност в енергийния сектор и бързото развитие на индустрията в световен мащаб. Предложените нови стандарти за въглероден диоксид са в съответствие с повишените амбиции на ЕС в областта на климата, пакета „Подходящ за 55″ и Парижкото споразумение“, посочва се в съобщението на Еврокомисията.

В подкрепа на това предложение е необходимо да се насочат инвестиции към превозни средства с нулеви емисии и към инфраструктурата за презареждане и зареждане.

Комисията припомня още, че вече е предложила регламент за необходимата инфраструктура за зареждане в подкрепа на екологичния преход в сектора на тежкотоварните превозни средства. Конкретното предложение беше да се инсталират пунктове за зареждане на равни интервали по основните магистрали: на всеки 60 километра за зареждане с електричество и на всеки 150 километра за зареждане с водород.

Оттук несетне предстои предложението да бъде разгледано от Европейския парламент и на Съвета на Европейския съюз. Двете институции ще предложат свои собствени изменения и след като всички те се съгласят с измененията, те ще бъдат записани в регламент. Целият този процес обикновено отнема около една година, а предложението вероятно ще претърпи някои промени в процеса.

Според Международният съвет за чист транспорт (International Council on Clean Transportation, ICCT) с предложеното Европейската комисия създава отлична рамка за регламент, който ще направи много за подпомагане на прехода на Европа към декарбонизация до 2050 г.

Още за енергийния преход – четете тук. 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук