Компютри, IT
Снимката е илюстративна Снимка: БТА

Срив в IT системите в цял свят засегна милиони днес. Редица световни институции, потребители на услугите на „Майкрософт“ (Microsoft) в целия свят съобщават за сривове само часове след като компанията обяви, че постепенно разрешава проблем, засягащ достъпа до приложенията и услугите „Майкрософт 365“.

Сред засегнатите са големи банки, медии и авиокомпании, предаде ВВС.

Много от компаниите съобщават, че на компютрите им е излязъл „син екран на смъртта“- термин за екран с критична грешка на син фон, показван от Microsoft Windows и ReactOS операционни системи.

Какво предизвика проблема?

Фирмата за IT сигурност Crowdstrike твърди, че е установила проблема, изолирала го е и „поправката е внедрена“, съобщиха от SkyNews.

„Crowdstrike работи активно с клиенти, засегнати от дефект при актуализация на съдържанието за Windows хостове. Тези на Mac и Linux не са засегнати“, съобщиха от Crowdstrike.

„Това не е проблем със сигурността или кибератака“, съобщиха от Crowdstrike.

Френската агенция за IT сигурност (АНСИ) и германското правителство потвърдиха, че няма данни за кибератака.

Според IT специалисти проблемът се дължи на грешка при актуализацията на програмата за сигурност „Краудстрайк“ (Crowdstrike).

Кои са засегнати?

Особено тежко засегната е Австралия, където полетите са спрени, в супермаркетите е настъпил хаос на касите, а телевизионните мрежи са останали в затруднено положение в ефир, тъй като авторекламата, графиката и компютрите са отказали.

Австралийският уебсайт за интернет сривове, докладвани от потребители, Downdetector показва, че за проблеми съобщават Националната австралийска банка, телекомуникационната компания Telstra, Google, „Виза“ (Visa), „Ей Ди Ти секюрити“ (ADT security), „Амазон“ (Amazon), както и при авиокомпаниите „Американ еърлайнс“ (American Airlines), „Юнайтид“ (United) и „Делта“ (Delta).

Сред засегнатите в Европа са летищата в Берлин и Амстердам, които отмениха полети, в Прага, Брюксел и Единбург, където са засегнати отделни системи.

„Полетите на летище Бранденбург в Берлин, Германия, бяха преустановени поради технически проблем“, предаде говорител на летището.

„Има закъснения при чекирането и се наложи да бъдат отменени полетите до 10:00 ч. (09:00 ч. българско време)“, каза говорителят, като добави, че не може да каже кога ще бъдат възобновени.

Полет Берлин-София, изпълняван от „Райънеър“, е отменен, сочи информация на сайта на Летище София.

Други засегнати са британската телевизия „СкайНюз“, най-големите жп оператори във Великобритания, Лондонската фондова борса, нискотарифната авиокомпания „Райънеър“ (Ryanair), „Юроуингс“ (Eurowings), САС (SAS), както и авиокомпания „Търкиш еърлайнс“ (Turkish Airlines), която има проблеми с резервирането на билети и чекирането за полети. За евентуални проблеми предупреждава и „Луфтханза“ (Lufthansa).

Американският щат Аляска предупреди, че службите за спешна помощ са засегнати, а има съобщения за засегната Лондонска фондова борса.

Включително и организаторите на Олимпийските игри в Париж заявиха, че са изпитали проблеми, свързани с глобалния IT срив. Проблемът възникна само седмица преди началото на игрите, предаде АФП.

Сериозните смущения в IT системите засегнаха и Нова Броудкастинг Груп

Сериозните смущения в IT системите засегнаха и Нова Броудкастинг Груп. Работим усилено за възстановяване на всички услуги. Предварително поднасяме извинение на зрителите, в случай че бъдат засегнати части от нашите телевизионни програми.

Криза

Според експерт в IT сферата днешният глобален срив в информационните технологии не е нищо друго освен криза.

„Когато един доставчик на услуги в цифровата верига за доставки е засегнат, цялата верига може да се прекъсне, причинявайки мащабни прекъсвания“, казва Крис Димитриадис, главен директор по глобалната стратегия в ISACA. ISACA е международна професионална асоциация, фокусирана върху управлението на IT.

„Това е криза “, добави той.

„Този инцидент е ясен пример за това, което може да се нарече цифрова пандемия – една единствена точка на отказ, която оказва влияние върху живота на милиони хора в световен мащаб.“

В резултат на това „лекарите не могат да преглеждат пациентите си, медиите не могат да излъчват новини, а пътниците са блокирани на летищата“, каза той.

„Иронията е, че фирмите за киберсигурност също са част от веригата за доставки и същите тези фирми, които се борят за установяване на киберустойчивост, могат и сами да станат жертви, засягайки непрекъснатостта на услугите“, каза Димитриадис.

„Въпреки че все още очакваме повече подробности за инцидента, това, което знаем, е, че последиците ще се усещат в продължение на месеци“, добави Димитриадис. „Ако не успеем да се подготвим, това само ще се повтаря.“

Извинението на CrowdStrike

Изпълнителният директор на CrowdStrike, Джордж Курц, се извини за глобалния технически срив и обеща да работи с всички свои клиенти, за да възстановят работата си.

„Дълбоко съжаляваме за въздействието, което сме причинили на клиентите, на пътниците, на всички, които са засегнати от това, включително и нашата компания“, заяви той в предаването „Днес“ на NBC News.

Курц предупреди, че може да отнеме известно време да се възстановят някои системи, при които процесът не е автоматичен, съобщава Дарик.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук