Бернар Арно със съпругата си
Бернар Арно със съпругата си. Снимка: Дойче Веле

Илон Мъск не се задържа твърде дълго на върха на класацията на най-богатите хора в света. Малко повече от година, след като я оглави, Мъск беше изместен от 73-годишния френски милиардер Бернар Арно, съобщава „Форбс”. Състоянието на французина възлиза на 169,8 милиарда евро, което е почти 17 милиарда повече от това на Мъск.

Арно е съосновател на компанията „LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton”. Неговата холдингова компания е най-големият акционер и притежава мнозинството в управляващия борд на публично търгуваното дружество.

Французинът и друг път е оглавявал класацията на най-богатите в света. Той се задържа на първото място за кратко през 2019, 2020 и отново през 2021. Ако Мъск успее бързо да задвижи Туитър, Арно може и този път само за кратко да е на върха.

LVMH е конгломерат, базиран в Париж, в който са включени общо 75 отделни марки – основната част са напитки, марки от висшата мода и козметика. През 2021 приходите възлизат на 64,2 млрд. евро, което е с 20% повече от 2019 г.

Компанията, която е най-големият конгломерат на луксозни марки в света, има 175 хиляди служители и 5500 магазина. През ноември 2022 г. пазарната ѝ стойност е достигнала 371 милиарда евро, което я нарежда сред най-богатите компании.

В сравнение с другите в списъка на най-богатите в света Арно е скромен и не е добре познат извън Франция. Дъщерните дружества на компанията обаче не са никак скромни и включват много популярни марки като „Булгари”, „Диор”,

„Фенди”, „Живанши” и, разбира се – „Луи Вюитон”. Те притежават и търговската верига Sephora и универсални магазини в Париж. Най-старата марка на компанията е винарската Chateau d’Yquem, която е основана в края на XVI век.

В Америка Арно привлича вниманието, когато през 2019 г. купува известната бижутерска компания Tiffany & Co. за близо 16 млрд. долара. В Германия той влезе в заглавията на вестниците в началото на 2021 г., когато купи контролния пакет акции на Birkenstock, въпреки че не е ясно как производителят на сандали може да бъде превърнат в луксозна марка.

Чантите на „Луи Вюитон” – милиарден бизнес

Арно е роден в Северна Франция, близо до белгийската граница. След като завършва инженерно училище, той започва работа в строителната компания на баща си. Там се профилира в сектора на недвижимите имоти и скоро оглавява отдела. През 1984 г. поема фалиралия бизнес, включващ марката „Диор” и универсалния магазин Le Bon Marche. Така Арно навлиза на пазара на луксозни стоки. През 1987 г. LVMH е създадена чрез сливането на „Луи Вюитон” и Moët Hennessy. Скоро той е назначен за председател на Управителен съвет – роля, която изпълнява и досега.

След като става едноличен шеф, той започва серия от покупки на стойност няколко милиарда евро, като изкупува една след друга компании. Много от марките са били лошо управлявани, така че той въвежда модерен мениджмънт и наема млади дизайнери, за да ги раздвижи.

„Целта е да бъдем съвременни, модерни, да накараме марките да говорят на универсален език“, пише модният критик Сузи Менкес за него през 1999 г. „И Арно настоява, че запазването на индивидуалността и уникалността на всяка марка е приоритет.“

Компанията се концентрира върху разширяването си, особено чрез растеж в Азия, която е най-големият ѝ пазар, следвана от САЩ и Европа. Луксозната ѝ реклама е амбициозна. Предлагат се по-евтини артикули като колани, шапки и всякакви други с лого, за да привлекат по-младите купувачи и да ги накарат да се пристрастят.

Също толкова важно е, че Арно вярва в силата на интернет. Всичко се премества онлайн – и LVMH също го прави, без да губи изключителната си аура. Сега много от марките имат изискани уебсайтове и онлайн магазини и вече не се страхуват открито да показват цените.

Планиране за бъдещето

LMVH сега е семеен бизнес. Всичките пет деца на Арно работят с него под различна форма. Винаги безупречно облечен, Арно е много потаен. Колегите му рядко го обсъждат. Знае се, че е запален тенисист и обича добрата музика и изкуство.

През 2014 г. в Париж е открита и Фондация „Луи Вюитон”. Музеят на модерното изкуство към нея излага личната колекция на Арно и някой ден се предполага, че всичко там ще бъде подарено на града. Милиардерът дарява и милиони за благотворителност, както и за реставрацията на катедралата Нотр Дам.

Големият въпрос обаче е какво следва. Кое от децата му ще поеме компанията след него? Има ли един, който е определен за негов наследник, или всичко ще бъде разделено между всичките му деца? И продължава ли компанията да се развива?

Марки като „Шанел”, „Армани” и „Ермес” още са силни на пазара. Но Арно не е единствен в своя начин на работа. Тактиката му да управлява компанията си като семеен бизнес вдъхновява и други да правят същото. Много от тях са негови конкуренти, но Арно е човекът, който е проправил пътя за тях.

Текстът е на Тимъти Руукс и е публикуван в „Дойче Веле“. Заглавието е на „ДЕБАТИ.БГ“.

Още любопитни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук