Еврокомисаря по заетостта Мариан Тейсен не изключва превозите (транспортът) да се регламентират в отделно законодателство, различно от това на правилата на променената Директива за командированите работници.

Промените в директивата за командированите работници, актуална тема на дебатите в ЕС, не трябва да се отнасят за международните автомобилни превози. Това е принципната позиция на България.

Измененията в евродирективата, която раздели европейските държави на източен и западен фронт, ще се гледа на заседанието на Съвета по заетост и социална политика на 23 октомври в Люксембург.

Промените, които засягат въпроси на статута на командированите работници в рамките на ЕС бяха основна тема и повод за визитата на френския президент Еманюел Макрон в Източна Европа през септември. На ниво ЕС дебатът беше поставен преди година и половина в контекста на „нелоялната конкуренция“ и „социалния дъмпинг“ от страна на източноевропейските работници заради по-ниските разходи за труд в техните страни.

Вчера в коментар по темата, засягайки и исканията на България, еврокомисаря по заетостта Мариан Тейсен е подчертала, че  е имало много и съдържателни разговори.

Всички разговаряха с всички, много страни направиха отстъпки и очаквам  промяна на част от позициите. Очакваме да видим какво ще е накрая отношението към целия пакет. Имаше, наистина забележки, но винаги сме имали отворени и добри отношения с българите. Така че нека да видим.

В Брюксел, отстоявайки националната позиция срещу промените в евродирективата за командированите работници, българските евродепутати протестираха в общо писмо специално срещу измененията  в частта „превози (транспорт)“.

Исканите от държави от еврозоната промени в директивата за командированите разделят страните в ЕС на два лагера. Първият дискусионен въпрос е свързан с продължителността на дългосрочното командироване. Повечето държави подкрепят предложението на ЕК срокът да е 24 месеца. Шест държави – Франция, Холандия, Австрия, Германия, Люксембург и Белгия, настояват срокът на командироване да е 12 месеца в рамките на 24-месечен период.

Вторият дискусионен въпрос е за периода на влизане в сила на промените в националните законодателства. Предложението на естонското председателство е за две години и 3-годишен преходен период. Отделни държави настояват за по-къс срок.

Трета проблемна тема е именно приложението на директивата в автомобилния транспорт. Според ЕК правилата за сектора трябва да останат разписани в специфично законодателство, както е сега, но продължава натискът за промени в посока на общия дух на промените в директивата за командированите работници.

Франция, Холандия, Австрия, Германия, Люксембург и Белгия  настояват правилата за формиране на заплатите в транспортния сектор да са същите като в общата директива за командированите работници. Което означава увеличаване на разходите за труд.

Намирането на справедливо решение за транспорта е от изключително значение за България. Секторът е от съществено значение за националната икономика, настоя още през лятото по времето на визитата на френския президент Макрон в България министър-председателят Бойко Борисов.

България поддържа твърдо исканията си и на срещата на високо равнище на ЕС тази седмица.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук