Европейският парламент одобри на първо четене и трите промени в пакета „Мобилност“, на които се противопоставят българските превозвачи.
Гласувани бяха три законопроекта и бяха отхвърлени над 1000 предложения за допълнения към тях. Отхвърлени бяха предложенията за отлагане на гласуването и възраженията за процедурата на гласуване.
След първоначално гласуване с ръка текст по текст на допълненията и отхвърлянето им, ЕП премина към гласуване на блок и успя за няколко минути да отхвърли останалите изменения и да одобри законопроектите в първоначалния им вид.
С днешното гласуване става възможно началото на преговорите между ЕП, Съвета на ЕС и Европейската комисия.
Ако тези преговори завършат успешно до следващата и последна сесия на ЕП през април, предстои гласуване на второ четене преди изборите за евродепутати през май.
Предстоящите преговори ще бъдат водени от румънското председателство на Съвета на ЕС. Председателството разполага с две седмици за постигането на съгласие.
Според одобрените текстове, шофьорите трябва да почиват извън кабината на камиона, да се връщат на всеки четири седмици в България, а размерът на командировъчните да бъде според държавата, в която са изпратени.
Българските евродепутати вече заявиха, че ще се опитат да предотвратят гласуването на пакета на второ четене от сегашния състав на ЕП.
Той стигна до пленарна зала, след като бе връщан няколко пъти в транспортната комисия, а българските превозвачи организираха протест срещу него два пъти – в началото на януари в Брюксел и миналата седмица в Страсбург.
На последното заседание в транспортната комисия нейните членове гласуваха над 1000 поправки, като 90 на сто от тях бяха приети.
Вчера евродепутатът Андрей Новаков заяви, че едва ли при днешния вот ще бъдат приети благоприятни текстове за страната ни, но увери, че каквото и да се случи, предстоят преговори в Съвета, а после внасяне на второ четене в пленарна зала, което едва ли ще стане в рамките на мандата на този Европейски парламент.
КОМЕНТАРИТЕ
Първи по въпроса се изказа президентът Румен Радев. По думите му пакет „Мобилност 1“ е насочен срещу принципите на Европейския съюз.
„Споделих, че пакет „Мобилност 1“, според нашите разбирания, е насочен срещу принципите на ЕС, срещу единния пазар и четирите свободи в ЕС. Също така обсъдихме и големите инфраструктурни, енергийни проекти. Колко е важно диверсификацията на маршрутите и източниците за газ и, че реализацията на тези проекти има пряко значение за сигурността и конкурентоспособността на Европа. Разбира се и занапред ще продължим да разчитаме на подкрепата на Германия за нашето членство в Шенген, в еврозоната, в Организацията за икономическото сътрудничество и развитие”, заяви Радев на пресконференция след срещата си с германския държавен глава франк-Валтер Щайнмайер, който е на визита у нас.
Целта на Пакет мобилност е преразпределяне на пазара. Той противоречи на принципите на Европейския съюз, се казва в позиция на транспортния министър Росен Желязков.
„Въпреки изтъкнатите процедурни нарушения от представителите на групата на единомислещите държави и активното поведение на българската страна, Европейският парламент гласува изцяло рестриктивни текстове. Това за пореден път доказва, че целта е преразпределяне на пазарни дялове, а не подобряване на социалните условия на труд на водачите“, пише транспортният министър.
Той заяви, че страната ни ще продължава да отстоява позицията си и изтъкна, че текстовете са приети на фона на процедурни нарушения.