Европейският парламент, Комисия и Съвета гласуваха промените в пакета „Мобилност“, против които България лобира през последните 3 години. На междуинституционалните преговори, известни като триалог, европейските институции са гласували шофьорите на ТИР-ове да спят в камионите не повече от 45 часа, а през останалото време да нощуват в хотел, който се плаща от работодателя, предаде БНТ. Приети са повечето от условията, с които България и още няколко източноевропейски страни не са съгласни.
Шофьорът трябва да се връща в родната си страна на 4 седмици, а камионът – на 8 седмици. Според председателката на Транспортната комисия в ЕП Карима Дели, с промените се слага край на фирмите „пощенски кутии“. Командировъчните на транспортните работници обаче се изключват от общата директива за командировъчните, а камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. „умни тахографи“, които да отчитат международните операции.
Шест държави се противопоставят на някои от най-съществените промени – България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия и Литва. Според тях задължението за връщане на празните камиони представлява незаконна протекционистка мярка, която засяга сериозно компаниите от техните държави, води до загуба на работни места, по-голяма икономическа емиграция и противоречи на правото на ЕС.
България ще настоява за преразглеждане на споразумението за пакет „Мобилност“, заяви транспортният министър Росен Желязков на извънреден брифинг. Връщането на камиона е непропорционална и дискриминационна мярка, както връщането на водача и хибридния модел, смята той. Това са моментите в пакет „Мобилност“, по които България ще настоява за преразглеждане.
„Ще търсим арбитирането на съда“, съобщи Желязков.
Става дума за едно голямо противоречие. От една страна говорим за подобряване на Европа, за зелена мобилност, а действаме наопаки и увеличаваме вредните емисии, коментира още транспортният министър.
„За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко“ – заяви за БНР председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов.
По думите му България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета „Мобилност“ бъде окончателно утвърдено. Той изрази особено недоволство от решението не само шофьорите, но и камионите да се връщат в страната – база.
Според други наблюдатели и участници в дебата по темата, това е едно от най-оспорваните правила, което ще подлежи на допълнително дискутиране, той като влиза в противоречие и с новата цел на председателя на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен за „по-зелена“ Европа.