Фейсбук

„Фейсбук” оставя 1,5 милиарда потребители извън Общия регламент за защита на данните на Европейския съюз.

Компанията потвърди, че правната рамка няма да се прилага за потребители на мрежата извън ЕС, САЩ и Канада.

Новото законодателство на ЕС, което ще влезе в сила от 25 май, изисква от компаниите да търсят съгласието на потребителите преди да събират, използват или споделят тяхната информация с рекламодатели и други партньори.

Също се предвижда налагане на големи глоби, ако компанията не защити личните данни или се допуснат инциденти като с Cambridge Analytica.

Същественото е, че потребител на „Фейсбук“ извън САЩ, Европа и Канада няма да може да подава оплакване срещу компанията в съда.

Промяната се осъществява, въпреки че шефът на „Фейсбук“ Марк Зукърбърг обеща „духът“ на законодателството да бъде прилаган на световно ниво.

По време на изслушването пред Конгреса през миналата седмица Зукърбърг обеща, че общият регламент ще се прилага за всички потребители на социалната платформа.

На 4 април ръководството на „Фейсбук“ обяви, че стартира редица нововъведения за повишаване на безопасността на личните данни на клиентите на едноименната социална мрежа, а също така изрази мнението, че „Кеймбридж Аналитика“ най-вероятно е събрала личните данни на 87 милиона клиенти на мрежата с помощта на наетата изследователска организация „Global Science Research“.

В отговор на това предположение от „Кеймбридж Аналитика“ заявиха, че не могат да получат информация за такъв обем, тъй като са имали лиценз за използването на данните на не повече от 30 милиона души, получени от GSR.

Припомняме, че Cambridge Analytica е използвала личните данни на 50 млн. потребители на социалната мрежа за политически цели чрез приложение за психологически тестове, разработено през 2013 г. от психолога Александър Коган.

Компанията се е намесвала и в хода на изборите в различни части на света, прибягвайки до подкупи и разпространение на клеветническа информация в интернет.

Разкритията направи британски телевизионен журналист от Channel 4 в свой филм – журналистическо разследване.

Журналистът се срещнал със сътрудници на Cambridge Analytica под прикритие като клиент, който иска да повлияе на изборите в Шри Ланка.

Той снимал тайно срещите в лондонски хотели от януари 2017 до януари 2018 г. По време на срещите ръководителят на компанията Александър Никс разказвал, че фирмата му се е намесвала в повече от 200 избори в различни страни по света, сред които Нигерия, Кения, Чехия и Аржентина.

„Предлагахме на кандидата голяма сума за финансиране на неговата предизборна кампания в замяна на земя например. Записвахме това на видео, след това замъглявахме лицето на нашия човек и пускахме записа в интернет“, разказва Никс.

Той добавил, че в някои случаи компанията му е пращала в домовете на кандидатите проститутки. На срещите, наред със самия Никс, са участвали експертът по данни Алекс Тайлър и изпълнителният директор Марк Търнбул.

Последният разказал, че служители на компанията са пускали компрометиращи данни за кандидатите в отделни сайтове и социални мрежи. Компанията е действала, по желание на клиента, не от свое име, а действайки например като „студенти, които правят курсови работи в университета или туристи“.

В отговор на публикацията на тв канала Channel 4, представител на Cambridge Analytica заяви, че думите им по време на срещите са били изтълкувани неправилно. Според него двама от служителите на компанията са се пошегували, опитвайки се да провокират „потенциалния клиент“ да разкрие дали в намеренията му няма нещо незаконно. Те отишли на срещата със сериозни опасения и след това никога не са се срещали с него.

Самият Александър Никс заяви, че съжалява за участието си в тези срещи и че компанията му никога не е предлагала подкупи, не е плащала проститутки на никого и не е разпространявала невярна информация.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук