училище

ДАНС ще проверява как се е стигнало до продажбата на платформата „Школо“, в която учителите вписват своите оценки, забележки и резултати от работата на учениците.

Причината е вълна от безпокойство, което заля социалните мрежи с опасения за това, че личните данни на всички българчета ще отидат в чужбина, откъдето е и купувачът на „Школо“.

От Министерството на образованието и науката съобщиха, че не са били информирани за продажбата на „Школо“ на чужда компания, а и не би трябвало.

След публикуване на информация в медиите институцията сезира ДАНС и Комисията за защита на личните данни за проверка на случая, се казва в съобщение на МОН.

От министерството уточняват, че нямат договорни отношения с „Школо“, но много от българските училища са техен клиент. С цел защита на тези образователни институции министерството ще предприеме всички действия за разясняване на случая, се посочва още в съобщението.

От ведомството са поискали от компанията да им предостави „цялата налична информация“.

От МОН обобщават, че случаят е показателен за това, че училищата трябва да ползват държавния електронен дневник – НЕИСПУО, в който до момента са регистрирани над 830 образователни институции.

В същото време експерти обясняват, че българската държавна система е несигурна и не работи добре.

Преди дни стана ясно, че голямата българска образователна платформа „Школо“ е придобита от „Джунипър Едюкейшън“ (Juniper Education), който е най-големият доставчик на образователен софтуер и услуги във Великобритания.

От българската компания посочват, че „Джунипър Едюкейшън“ работи с над 14 000 училища във Великобритания, предоставяйки интегрирани софтуерни решения за класната стая, администрацията, управлението на човешките ресурси и ангажирането на родителите към образователния процес.

„Shkolo е особено значима част от всеобхватната гама софтуерни продукти на Juniper, като допълва водещите ни технологични решения, избор на над 50% от училищата във Великобритания.

Присъединяването на Shkolo е уникална възможност за създаване на широка гама от услуги, насочени към образованието, които дават цялостно решение за управление на всички процеси в училище“, е цитиран на сайта на „Школо“ Крис Скарт, главен изпълнителен директор на Juniper.

„С допълнителните ресурси и експертиза на Juniper, ще подкрепим още повече директори, учители и ученици, които използват нашата иновативна платформа“, казва и управителят на „Школо“ Любомир Ваньов.

В съобщението на компанията е казано, че клиентите й в България „ще продължат да получават поддръжката, отношението и иновациите, с които са свикнали и очакват от екипа“.

„Школо“ продължава да работи в България. Училищата ще продължат да могат да ползват продуктите ни. Имаме планирани нови разработки за България. Всичко, което е създадено за българските потребители, остава същото. Просто вече имаме поле за развитие на международно ниво“, коментира пред „Сега“ и Симеон Предов от „Школо“.

Въпреки че от компанията правят всичко възможно, за да успокоят българските потребители, в социалните мрежи буквално „кипи“ от въпроси и спекулации за това къде отиват личните данни на хиляди български деца.

Спекулациите са свързани с това, че въпросът застрашава дори националната сигурност.

Има родители, които вече поставят под въпрос дали изобщо да продължат да използват системата.

Официално у тас училищата работят с т. нар. електронни дневници, като има два основни продукта – „Школо“ и държавната НЕИСПУО. И двете платформи са напълно безплатни, но масово училищата предпочитат да работят с частната, която има опростени и повече функционалности, по-лесно достъпна е и работи безпроблемно, за разлика от държавната платформа.

Според „Сега“ близо 70% от училищата използват електронния дневник на „Школо“.

Директорът на столичното 119 училище и бивш зам.-министър на културата Диян Стаматов коментира, че няма яснота какво ще се случи оттук нататък и дали училищата ни ще имат възможност да продължат да работят с „Школо“.

„Кое налага необходимостта „Школо“ да се продаде на чужда компания? Беше ли оценен продуктът на „Школо“ на българския пазар? Истината е, че ако електронният дневник, който създаде „Школо“, напусне изцяло българския пазар, най-добрата алтернатива, която да го замести, ще са познатите до болка хартиени дневници. За творението НЕИСПУО… по-добре нито дума“, написа той в профила си във „Фейсбук“.

Относно опасенията за това какво ще се случи с личните данни на учениците, от „Школо“ разсеяха всички съмнения и притеснения. От там обясниха, че платформата ще продължи да работи с всяка образователна институция, с която има договор в спазване на българското и европейското законодателство.

„Данните от дневниците (оценки, отсъствия и т. н.) НЕ са собственост на Школо.

Съответно те НЕ са обект на продажба. Собственик на тези данни са училищата. Школо е само обработващ орган“, посочиха още от фирмата.

Оттам обясниха, че достъп до данните ще имат само служители на Школо ООД.

„Британската компания НЯМА никакъв интерес към административните данни на българските ученици. Juniper купуват българския продукт с цел да го интегрират в Англия. Повтарям – никой в Англия не се вълнува от тройките на Иванчо“, поясни съоснователят на „Школо“ Мирослав Джоканов във „Фейсбук“.

Той отговори подробно на въпросите, които циркулират из социалните мрежи и опасенията на родителите:

1. Продадени ли са данните?
– Данните от дневниците (оценки, отсъствия и т. н.) НЕ са собственост на Школо. Съответно те НЕ са обект на продажба. Собственик на тези данни са училищата. Школо е само обработващ орган.

2. Имат ли достъп англичаните до тези данни?
– Достъп до данните имат само служители на Школо ООД.

3. Имат ли британците интерес към въпросните данни?
– Британската компания НЯМА никакъв интерес към административните данни на българските ученици. Juniper купуват българския продукт с цел да го интегрират в Англия. Повтарям – никой в Англия не се вълнува от тройките на Иванчо.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук