„Фолксваген” ще реши до края на годината, дали ще строи завода си в Турция. Това бе съобщено след заседание на Надзорния съвет на концерна. Решението беше отложено за пореден път през месец октомври заради турската офанзива в Северна Сирия.
Тъй като в концерна дялово участие има и германската държава – и по-точно провинция Долна Саксония, позицията на министър-председателя на тази провинция е решаваща за бъдещата инвестиция. Щефан Вайл, министър-председателят на Долна Саксония, в средата на октомври заяви, че при сегашните обстоятелства той лично не може да си представи, че такава инвестиция ще бъде направена тъкмо в Турция.
Против са и синдикатите във „Фолксваген“, които по закон също могат да спрат такова инвестиционно решение. Председателят на Съвета на работниците и служителите във Фолксваген, Бернд Остерло, заяви, че изграждането на завод в Турция е неприемливо в момент, когато страната „се опитва да постигне своите цели с война и насилие“. Пред медиите Остерло добави, че на фона на историята на концерна по времето на националсоциализма Фолксваген е натоварен с особена отговорност. „Фолксваген“ е длъжен да постъпва морално“, каза Остерло.
Турската страна обаче все още се опитва да спечели одобрението на синдикатите във „Фолксваген“.
Турски източници твърдят, че независимо от всичко разговорите между „Фолксваген“, турската автомобилна индустрия и правителството в Анкара продължават. В края на миналата седмица Баран Челик потвърди, че турското правителство продължава контактите с концерна. Същото заяви и министърът на индустрията Мустафа Варанк. А Алпер Канджа, шеф на турската асоциация на автодоставчиците, твърди, че Фолксваген продължава преговорите и с турските подизпълнители в автомобилния бранш.
Министър Мустафа Варанк, който преди това беше съветник на президента Реджеп Ердоган, формулира турската позиция така: „Когато фирмите започнат да взимат политически решения, те всъщност игнорират интересите на своите инвеститори“. Варанк защитава турската военна офанзива в Сирия с аргумента, че била „борба срещу тероризма“.
За Турция евентуалната инвестиция на „Фолксваген“ е въпрос не само на престиж, коментира „Ханделсблат“. Защото евентуален провал на тази инвестиция тежко ще удари турската автомобилна индустрия, на която ще ѝ трябва много време, за да излезе от кризата, пише изданието. А „Зюддойче Цайтунг“ припомня, че безработицата в страната продължава да расте и вече е достигнала 14 процента, като най-много работни места се закриват именно в промишлеността.