Германия потвърди целта си за подмяна на застаряващия си парк от изтребители-бомбардировачи „Торнадо“ със самолети както от европейския производител „Еърбъс“, така и от американския „Боинг“.
Берлин е нетърпелив да балансира европейските и американските съюзи чрез своята схема за закупуване на военни самолети, но решението да продължи напред с американските покупки разгневи някои политици, които виждат в това липса на прозрачност.
Официално решение относно плана за възлагане на обществени поръчки ще бъде изпратено на комисията по отбрана на парламента „в следващите дни“, заяви говорителят на министерството на отбраната Арне Колац-Йохансен пред репортери в Берлин.
„По-малко от една трета“ от новите самолети биха били американски, като по-голямата част е съставена от европейски продукти“, добави той.
Източник, близък до планирането, потвърди съобщенията на германските медии, че министерството на отбраната предпочита да остави отворени опциите си между доставчици от ЕС и САЩ, като закупи около 90 самолетни изтребители „Юрофайтър“ на „Еърбъс“, и 45 самолета Ф-18 на „Боинг“. На балансиращото решение за съюзниците от двете страни на Атлантическия океан се гледа като на жизненоважно от ръководеното от консерваторите министерство на отбраната, тъй като дори след като бойните машини „Торнадо“ бъдат пенсионирани, Берлин трябва да запази способността на военновъздушните сили да носят американски ядрени оръжия като част от ангажиментите си в рамките на НАТО.
Понастоящем „Торнадо“ е единственият самолет на на германските ВВС, сертифициран да носи ядрените бомби.
„Препоръчваме смесено решение“, каза Колац-Йохансен.
Германският министър на отбраната Анегрет Крамп-Каренбауер е казала на американския си колега Марк Еспер за плановете през уикенда, съобщи говорителят.
Списание „Дер Шпигел” наскоро цитира доклада на германския федерален одитор, описващ „Торнадо“ от 70-те години като „оръжейна система, която е остаряла, все по-белязана от технически неизправности и липса на достъпност“.
Колац-Йохансен заяви, че експлоатацията на самолетите „вече няма да бъде икономична“ към 2030 г., което прави 2025 г. краен срок за намиране на замяна.
Междувременно разработваният френско-германски изтребител от ново поколение, наречен Future Combat Air System (FCAS), не се очаква да бъде готов до 2040 година.
„Това ни оставя пред необлходимостта от предоляване на празнина в капацитета“, заяви говорителят на отбраната.
Но решението на министър Крамп-Каренбауер да информира САЩ толкова рано преди окончателното решение за възлагане на обществени поръчки /което е малко вероятно да бъде взето преди следващия парламент, започващ през 2021 г./ разгневи някои от лявоцентристките социалдемократи (СПД), младши коалиционни партньори в правителството на канцлера Ангела Меркел.