Американските технологични гиганти „Епъл“, „Алфабет“ компанията майка на „Гугъл“, „Майкрософт“, „Амазон“ и „Фейсбук“ са петте световни корпорации с най-голяма пазарна капитализация. Нарастващата им мощ, засилва опасенията за конкуренцията и неприкосновеността на личните данни.
ЩЕ ДРЪПНАТ ЛИ ЮЗДИТЕ НА ПЕТОРКАТА?
Акциите на „Амазон“ и „Алфабет“ през юни надминаха психологическата граница от 1,000 долара, което е сигурен показател за растеж. Очаква се през годината „Гугъл“ да привлече над 40 процента от приходите от реклама, а прогнозите за „Амазон“ са да привлече 50 на сто от онлайн продажбите в САЩ до 2021-ва.
И ако инвеститорите в тези компании се радват, че ще спечелят, други се притесняват от нарастващото влияние на мегакорпорациите.
Американските власти доста изостават от Европа в антимонополната регулация, но според вашингтонския адвокат, Пол Уайс, специалист по антитръстовото законодателство, скоро ще има промени.
В тази посока се изказват и други експерти. Лина Кан, част от „мозъчния тръст“ Нова Америка, публикува анализ за „Амазон“ в началото на годината. В него се казва, че има технологични фирми, които погазват правилата на конкуренцията. Тя дава за пример войната между „Амазон“ и „Дайперс“, търговеца с бебешки продукти. „Амазон“ занижи цените, на които продаваха продуктите на компанията и в крайна сметка я придоби. Кан поставя въпроса дали принципите за пазарна регулация и инструментите, които са използвани до сега, са ефективни в условията на новата икономика. Според нея „Мнозина считат, че нещата трябва да се променят“.
СИЛАТА НА ИНФОРМАЦИЯТА
Джон Квока, професор по икономика от бостънския Североизточен университет, е убеден, че затягането на правилата за сливания и придобивания на компании, няма да е достатъчно, за да се справи с надигащата се мощ на гигантите като „Амазон“.
С натрупването на данни за клиентите си, тези фирми трупат допълнителна мощ и могат да влияят върху информационния поток, заставайки между клиентите и търговците, които използват техните платформи.
Има индикации, че политиците и регулаторите имат противоречива политика по въпроса.
През пролетта, американският Конгрес започна премахване на законите на Обама, които защитаваха поверителността на потребителските данни. Малко по-късно, група републиканци, внесоха предложение, според което технологичните компании като „Гугъл“ и „Амазон“, не само доставчиците на интернет, ще трябва да искат съгласието на потребителите, за да споделят данните им с трета страна.
ЧЕЛНИЯТ ОПИТ НА ЕВРОПА
Могат ли Съединените щати да възприемат по-стриктния контрол на европейските регулатори? Действията на ЕС показват, че има какво да се направи и в САЩ, казва проф. Квока.
През 2013-та ЕК наложи парична санкция на „Майрософт“ за това, че е предлагал преференциално инсталирането на собствения си браузър, Internet Explorer.
А тази година глоби „Фейсбук“ за предоставяне на невярна или подвеждаща информация около придобиването на платформата за мобилни съобщения WhatsApp.
През май, „Амазон“ заяви пред ЕК, че ще прекрати практиките си, които нанасят щети на другите издатели на електронни книги.
ЕК води още едно разследване срещу компанията майка на „Гугъл“: за начина, по който излизат в търсенето резултатите на останалите електронни магазини и на услугата на търсачката.
ТРЪМП Е НА ХОД
Не е ясно каква ще е политиката към технологичните мегакорпорации на президента Доналд Тръмп. По време на кампанията си той използваше популистка реторика и беше заявил по адрес на главния изпълнителен директор на „Амазон“ Джеф Безос , че „има голям проблем“ с антитръстовото законодателство.
ПОТРЕБИТЕЛИТЕ ИМАТ ПОСЛЕДНАТА ДУМА
Съвсем ли не съществува конкуренция при технологичните компании, както мислят повечето хора? Всъщност – не е така. И от потребителите зависи много.
„Амазон“ може и да доминира при продажбите онлайн, но в други сектори, например при строителните материали и машините, пазарът е предимно офлайн. През миналата година, приходите от продажби на „Уолмарт“ бяха над три пъти по-големи от тези на „Амазон“.
В сегмента на облачните технологии, добре известните имена като „Майкрософт“ и „Гугъл“, се борят за всеки клиент с Ай Би Ем и „Селсфорс“.
В технологичния сектор, клиентите търсят нови доставчици от развиващите се пазари.
Китайските платформи за електронна търговия „Байду“(Baidu), „Алибаба“ (Alibaba) и „Тенцент“ (Tencent), се противопоставят много добре на хегемонията на САЩ, твърдят клиентите.
РЪСТ И РИСК
Ако регулаторите започнат да показват мускули, част от оптимистични настроените финансови анализатори не предричат загуби за компаниите, дори в Европа. Потенциалът им за растеж ще преодолее всякакви рискове, категорични са те. Джеймс Форестър, анализатор на компанията за пазарни прогнози „Форестър“, предупреждава, че драматичното поскъпване на книжата на технологичните компании, може да е знак, че инвеститорите пренебрегват регулаторния риск.
Ако ме бяхте запитали преди една година: “Има ли връзка между риска и фондовия пазар?“, щях определено да ви отговоря „Да“. Къде е сега? Може би някои инвеститори го пренебрегват.
Бизнес репортерът от нюйоркското бюро на Би Би Си Натали Шърман, потърсила „Амазон“ и „Гугъл“ за коментар по темата, но и двете компании отказали.