Христо Казанджиев
На снимката: Христо Казанджиев
Инж. Христо Казанджиев е магистър от Университета по минно дело и геология, гр. София, с квалификация инженер по търсене и проучване на нефт и природен газ. Той е с над двадесет години опит в сферата на петролните проучвания в България, Либия и Сирия, покриващ целия спектър от дейности. С повече от двадесет години опит в сферата на предоставяне на права за търсене, проучване и добив на енергийни и минерални ресурси и с над 12 години опит в сферата на преноса, доставките и разпределението на природен газ. Христо Казанджиев е член на Българския енергиен и минен форум.

 

Преди няколко дни премиерът обяви пълна диверсификация на доставките на природен газ. Наистина ли има диверсификация и можем ли днес да получаваме азербайджански или друг газ или това е само неясна възможност?

Твърденията на премиера Борисов, че е постигната 100% диверсификация, са едно преувеличение или една фейк новина. Физически доставки на азербайджански газ до България са невъзможни без да се спре транзитът на руски природен газ през България за Гърция. Справка на сайта на „Булгартрансгаз” показва, че през последните дни няма абсолютно никаква промяна на движението на природния газ т.е той продължава да тече от България към Гърция. Реално погледнато, диверсификация няма, не може и да има, докато през България съществува транзит на руски природен газ за Гърция. Това е една лъжлива новина. Твърденията са силно преувеличени. В скоро време няма и да има, докато не се въведе в експлоатация междусистемната връзка Стара Загора –  Комотини.

На каква цена купуваме в момента руски газ и на каква цена той се продава на европейските борси?

В момента утвърдената от КЕВР цена на природния газ за България, е в размер на 26.96 лева за мегават. В момента на европейските борси, цената е над 30 лв на мегават. Към настоящия момент България купува руския природен газ за България на цена по-ниска от средноевропейските спот цени на природния газ.

Ще имаме ли втечнен газ от Гърция, както има и Хърватия? Кога ще бъде завършен интерконекторът?

Любопитно е, че терминалът за регазификация в Хърватия, на остров Крък, беше въведен в експлоатация от началото на тази година. Той беше построен за по-малко от две години. Инициирането на неговото изграждане беше през 2015-2016.  За разлика от него гръцкият терминал срещу Александруполис беше иницииран преди 10 години и към настоящия момент все още не е започнало неговото изграждане. За съжаление същото отношение заинтересованите страни проявяват и към междусистемната връзка Стара Загора – Комотини. Тя беше инициирана много отдавна и към настоящия момент нейната реализация върви твърде бавно. Уверенията са, че ще бъде въведена следващата година или в края на тази, в което аз много се съмнявам. Реални доставки на втечнен природен газ от Гърция биха могли да бъдат реализирани едва след въвеждане на регазификатор над Александруполис и неговото включване към ТАП през Гърция. Едва тогава ще има реални възможности на втечнен природен газ от Гърция за България и за съседните страни. Въпреки ангажирането на повечето заинтересовани държави – България, Северна Македония, Румъния, този проект все още не е навлязъл в етап на реализация, а кога ще бъде въведен е въпрос с повишена трудност.

България би могла при активна външна политика със съседните страни да реализира доставки на втечнен природен газ и от Турция чрез нейния терминал на Мраморно море. Но за съжаление липсва политическа воля и желание от страна на българските власти да диверсифицират доставките на природен газ за България.

Колко пари струва на българските данъкоплатци продължението на Турски поток? При сегашната натовареност на трасето за колко години ще се възвърне тази инвестиция и изобщо нужен ли беше този газопровод на България при положение, че имаме алтернативен през Украйна с договор за още 10 години?

Въпросът е доста труден, защото има малко информация за разходите, които се правят към момента. Цялата стойност на „Турски поток” през България – имам предвид „Балкански поток” и разширенията на съществуващата мрежа, изграждането на компресорните станции, са над 3 милиарда лева. При тази цена и несигурността относно транзита на руски природен газ през България и очертаващата се силна конкуренция в бъдеще, се поставя под много силно съмнение възможността на България да възстанови направените разходи и да започне да генерира печалба. Допълнително обстоятелство е фактът, че проектът е реализира чрез средства, осигурени от главния изпълнител, който трябва да си ги възстанови за 10 години. Сумата ескалира със съответната лихва в периода. Освен, че разходите ще се увеличават, много е малко вероятно да се прогнозира, че строителят ще успее да възстанови направените от него разходи. В тази връзка възниква много сериозният въпрос как генералният строител ще бъде удовлетворен в своите претенции към „Булгартрансгаз”. В много голяма степен на вероятност може да се твърди, че проектът е икономически неефективен за България и България ще инкасира значителни разходи и щети

Как очаквате да ни засегнат американските санкции?

По мое лично мнение по отношение на „Турски поток” санкции от страна на САЩ няма да има, въпреки че биха били ефективни поради факта, че американска компания доставя компресорните агрегати за двете станции, които ще тласкат газа към Сърбия. Едната станция практически вече е завършена – при Расово. В момента се реализира изграждането и на компресорна станция Нова Провадия. Дали са пристигнали компресорните агрегати не мога да кажа заради липсата на публична информация. На територията на ЕС е малко вероятно САЩ да налагат санкции на компании, които практически са под контрола и действат под контрола на европейското законодателство. А и да има санкции, те едва ли биха били ефективни на този етап.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук