Сигналите, че „Фолксваген” ще отвори завод в Турция зачестяват. След като вчера немско бизнес издание написа, че германският концерн се е насочил към южната ни съседка, днес и турската медия „Сабах” повтори това твърдение.
Ето какво пише медията:
В началото на тази година автомобилният гигант Volkswagen Group обяви, че ще построи нова фабрика в Източна Европа, за да произвежда версии на някои от основните му модели с конвенционални двигатели (бензин / дизел), тъй като ще произвежда електрически превозни средства в немските си заводи за ограничаване на емисиите в Европа.
Германската група се съгласи и с американския Ford да произвежда леки търговски превозни средства в заводите на Ford Otosan в Турция.
Броят на страните кандидатки за създаването на новата фабрика от VW в Източна Европа за производство на автомобили започна с около пет варианта и намаля до два с течение на времето, оставяйки само Турция и България на масата в момента.
През последните няколко месеца служители на VW пътуват между България и Турция, срещат се с официални лица и посещават потенциални места за строеж на завода.
Водещият германски вестник „Франкфуртер алгемайне цайтунг“ съобщи, че председателят на VW Херберт Дис е дошъл в Турция миналата сряда, за да обсъди инфраструктурата на фабриката, която искат да построят близо до Измир.
В изявлението си пред изданието Дис заяви, че Турция е привлекателна страна за инвестиции, добавяйки, че като ръководители на VW те са се срещнали с високопоставени служители.
С други думи, става ясно, че Дис отиде директно в Анкара в сряда и се срещна с правителствени служители един по един, приключвайки последните разговори.
Също така се съобщава, че това не е първото му посещение в Турция през последния период и че Дис е дошъл и установил контакти много пъти преди това.
Най-важното е, че шансовете за инвестиране в полза на Турция в рамките на 14 дни са много високи. В допълнение, вместо Seat Ateca и Skoda Karoq, в новата фабрика се очаква да бъдат произведени много по-известни модели.
Междувременно се отбелязва, че фабриката ще се намира край Измир с производствен капацитет от 300 000 единици. Според „Франкфуртер алгемайне“ сумата на инвестицията може да достигне 2 милиарда евро.
Следващите две седмици са много критични. Някои източници твърдят, че България няма много голям шанс заради условията на вътрешния пазар.
„Сабах“ припомня, че последните големи автомобилни инвестиции в Турция са направени през 1997 г. от Toyota и Honda.
Освен инвестициите в съществуващите фабрики, в Турция от 22 г. няма нова марка. В този момент пристигането на Volkswagen, което е било обект на обсъждане през последните 10-15 години, е от голямо значение за турската автомобилна индустрия, особено ако се произвеждат превозни средства с висока добавена стойност като Passat и Superb.
Припомняме, че в началото на миналия месец при посещението си в България германският президент Франк-Валтер Щайнмейер изрази подкрепа за построяването на завода у нас. За инвестицията освен България се конкурираха още страни като Сърбия и Турция.
Предимството на нашата страна, което се отбелязва от германския бизнес, е, че ние сме член на Европейския съюз, докато Сърбия и Турция не. Друго предимство на нашата страна е, че през последните години бяха разкрити редица западни производства на автомобилни части, които са част от световната производствена верига в автомобилния отрасъл.
Окончателното решение трябва да бъде взето до средата на юли.