Данните от Google Trends разкриват поведението на интернет потребителите по отношение на коронавирусната пандемия.
По време на пандемия нашите навици в интернет могат да бъдат мощен индикатор за нашето реално поведение. Някои изследователи също работят върху тези данни, за да предвидят развитието на епидемиите. „Нашите резултати показват, че в исторически план активността в интернет за търсене около термини като„ грипни симптоми “или „треска“ показва тенденции, подобни на наблюдаваните по отношение на броя на пациентите, които виждат и имат грипни симптоми. С други думи, когато повече хора търсят тези термини, свързани с болестта, често има повече хора в болници със симптоми на грип „, обясни през март 2019 г. Маурисио Сантилана, изследовател от Медицинския университет в Харвард, в интервю за Центъра за иновации на данни.
От началото на пандемията, свързана с новия коронавирус, данните от Гугъл се използват за проследяване на осведомеността на потребителите в интернет относно болестта и илюстрират техните въпроси и тревоги. Google Trends позволява да се представи във времето развитието на интереса към дадена ключова дума чрез количествено определяне на обема на заявките в търсачките на Google, Google News и YouTube.
През последните 30 дни пикът на интереса към ключовата дума „коронавирус“ е настъпил в различни периоди в зависимост от страната, отчасти отразявайки значението на мобилизацията срещу вируса. В Италия, най-засегнатата европейска държава, пикът на исканията беше достигнат на 23 февруари. Предишния ден правителството обяви ограниченията в 11 града, разположени главно в северната част на страната. По това време коронавирусът е причинил само три смъртни случая в Италия. След това пикът на исканията беше достигнат в Испания, Германия, Франция, след това, в неделя, 15 март, в Съединените щати.
Хронологичното сравнение хвърля светлина върху мащаба на настоящата криза. Сравнихме резултатите от Google Trends за тематичния „коронавирус“ с тези, свързани с актуални теми, които мобилизираха най-много интернет потребителите през предходните години. Пикът на интерес към заявките, свързани с пандемията, далеч надхвърля събитията, определени от Гугъл като най-значимите през 2019, 2018, 2017 и 2016 г., включително футболната световна купа, спечелена от Франция преди малко по-малко от две години.
За същия петгодишен период, като се имат предвид запитванията около два от коронавирусните симптоми – „треска“ и „кашлица“, е особено поучителен. Данните на Google Trends показват сезонността на тези заявки във връзка с появата на грипни епидемии. Големината на пика за текущия период показва колко сериозно се приема коронавирусът от интернет потребителите. Анализът на свързаните искания потвърждава това: „коронавирусна треска“, „коронавирусен симптом“ и „коронавирус без треска“ се появяват на най-прогресивно на подиума.
Във Франция интересът към темата за „защитната маска“ достигна най-висок връх в края на февруари, след обявяването на първите регионални мерки за ограничаване в Италия. Но ден след съобщенията на Едуар Филип, на 15 март, пикът беше факт. Данните от Google Trends също ни позволяват да знаем запитванията, свързани с темата, които са най-бързо прогресирали през разглеждания период. Резултатите са неясни, с напредване в топ 3: „респираторна защитна маска, наречена ffp2“ (от името на най-защитното устройство), „медицинска защитна маска“ и „производствена защитна маска“. Докато здравните работници изразяват съжаление за недостиг на маски, тези резултати потвърждават, че препоръките на властите не винаги се спазват. „Носенето на хирургическа маска не се препоръчва без наличието на симптоми. Маската не е правилният отговор за широката публика, защото не може да се носи постоянно и най-вече няма индикация без близък и продължителен контакт с пациент“, припомня страницата на френското правителство посветена коронавирус.фр
За разлика от защитните маски, хидроалкохолните разтвори са добре препоръчителни за широката общественост, за да се предпазят от коронавирус, особено когато миенето на ръцете със сапун не е възможно. Пикът на заявките по тази тема беше записан на 4 март, много преди първите съобщения на Еманюел Макрон. Като знак, че опасенията от недостиг се разпространяват, молбата „да се направи хидроалкохолен гел“ е тази, която регистрира най-силен напредък през периода по отношение на тази тема.
Данните от Google Trends също помагат за измерване на катаклизмите в ежедневието след обявяването на първите ограничителни мерки миналата седмица. Докато изпълнителната власт силно насърчава използването на телекомуникации, заявките по тази тема са се взривили до степен дори да надхвърлят тези, които се отнасят до движението по пътищата – тема, която все още е обект на голям брой заявки. Въпреки това, пик настъпи в понеделник, 16 март, когато се появиха много слухове в социалните мрежи преди намесата на Еманюел Макрон и обявяването на по-строги ограничения. Тапите се увеличаваха вечерта, особено в Ил-дьо-Франс, докато много жители на града се опитваха да заминат към провинцията. Оттогава ограниченията имат своето действие: четвъртък сутрин, между 8:00 и 9:00, време, през което натрупването на задръствания надвишава средно 325 km в региона, то днес бе под 10 km.