летище София

Вижда се краят на сагата с концесията на столичното летище, след като френско-немски консорциум бе предпочетен за концесионер. Министърът на транспорта Росен Желязков обяви офертата на „Соф Кънект“, с водещ партньор парижкия фонд „Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС“ и германският оператор „Флугхафен Мюнхен“ за класирана първа.

Повечето от хората, на които се налага да използват летището на столицата, са категорични в оценката си, че то не прави добра реклама на България в сегашния си вид. Под мъдрото управление на държавата и новата, и старата част заприличаха на афганистански автобусни спирки, а тоалетните са в безобразно състояние.

Софийското летище май е единственото в Европа, на което пътниците още се возят с автобуси да самолетите.

Най-после логичното се случи и управлението на аеропорта е дадено на европейски консорциум, от който се очаква да реши всички проблеми. Здравият разум повеляваше това да стане още по-рано, но по-добре късно, отколкото никога.

Разбира се, решението за концесията продължава да има критици. От БСП продължават да са против концесията, без да е ясно с какви мотиви, тъй като тези, които преди евроизборите оповести Елена Йонева в атаките си към кабинета, са очевидно несъстоятелни.

„Летище „София“ е печелившо, в последните години приходите му се увеличават с 20% и стигат до 168 млн. лв. Печалбата на летището е почти 13 млн. лв. годишно. Расте и броят на пътниците. Защо е нужно печелившо предприятие да се дава на концесия?“, попита тогава Йончева.

Новият концесионер предлага концесионно възнаграждение от 24,5 милиона евро, и амбициозна стратегия за развитие на летището, което отговаря на въпроса защо едно печелившо предприятие се дава, а именно – за да се печели още повече, в случая – около 4 пъти повече.

Френско-немският консорциум не беше фаворит преди финалното решение, като имаше кандидат, който даваше още по-високо концесионно възнаграждение /32,8 млн. евро/, но вероятно амбициозната инвестиционна програма на победителя му донесе най-високата оценка от 86.12 точки.

На второ място е класиран консорциум „Еърпорт ду Пари“ – 80,31 т, трети е „Фрапорт“ – 80,19 точки, четвърти – „Консорциум Витоша“- 78,42 т., а пети – „ССБ София еърпорт ЕсЕйДи“.

„Важно уточнение е, че и петте оферти са изключително добри. Който и да беше определен, летище София ще има изключителна перспектива в своето развитие през следващите години“, смята Желязков.

Всички кандидати са уведомени за взетото решение и е им предоставен протокол от работата на комисията за провеждането на процедурата. Договорът може да бъде сключен след 15-дневен срок, считано от днес. Обжалване пред КЗК може да стане в 10-дневен срок от обявяването на решението.

Проектът на „Соф Кънект“ за развитие е в 4 фази, като крайната в – около 2040 година – броят на пътниците трябва да достигне до около 18 милиона годишно. В първата фаза ще се ремонтират сегашните два терминала, а във втората ще се направи и най-голямата инвестиция – построяването на трети терминал и нов паркинг за над 1 400 автомобила.

Концесионерът предвижда още конкурентни летищно такси и изграждане на академия за обучение на кадри.

Ако всичко предвидено мине по план и не се появи някоя неочаквана спънка, най-после летище „София“ ще може наистина да заприлича на европейска аерогара.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!