Расте броят на китайските компании, които поемат пътя за избягване на наказателните мита на САЩ: те отстраняват етикета „Made in China“, като преместват производството си в страни като Виетнам, Сърбия и Мексико, предаде „Франс прес“.

Двете най-големи икономики в света от месеци се намират в търговска битка заради въведените това лято от американския президент Доналд Тръмп наказателни мита от 25% за произведени в Китай стоки на стойност 50 млрд. долара. Това предизвика ответна огледална реакция на Пекин.

В китайските фабрики се произвежда всичко от велосипеди до автомобилни гуми, пластмаси и текстил. Китайците преместват производствените си линии в чужбина, за да заобиколят високите мита на техния износ за Съединените щати или други държави.

„Hl Corp“, произвеждащ части за велосипеди в Шънжен, миналия месец обясни на инвеститорите, че е имал предвид митата, когато е взел решението да премести производството във Виетнам. Компанията ще „намали и избегне“ влиянието на митата, написаха от ръководството ѝ.

Миналата седмица Тръмп предупреди че нови мита – насочени към китайски износ на стоки за 200 млрд. долара – може да влязат в сила „много скоро“.

„Търканията в търговията Китай-САЩ ускоряват тенденцията в промяна на глобалната система на стойността – каза Чу Фън, директор по проучванията в Китайското общество за изследвания на Световната организация на труда, мозъчен тръст, свързан с министерство на търговията – Изместването в чужбина на трудоемките монтажни работи може да доведе до проблеми с безработицата и това трябва да бъде наблюдавано внимателно.“

Сред примерите за преместване на производството в чужбина са действията на „Linglong Tyre“, които разчитат основно на нисколихвен кредит за изграждането в Сърбия на завод за 994 млн. долара.

Според представители на индустрията за производство на автомобилни гуми в Китай изграждането на производствени мощности в чужбина позволява „индиректен растеж“ с избягването на международните търговски бариери. Така стои и положение с индустрията за производство на велосипеди.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!
64