BMW анонсира технологията на първия си модел на производство с водородна клетка. Новостта ще бъде изградена на базата на кросоувъра X5.
Концептуалната версия на подобен всъдеход – прототипа i Hydrogen NEXT – беше представена на автомобилното изложение във Франкфурт през 2019 г.
Водородната клетка е базирана на модула eDrive от пето поколение, в който задвижваният отзад електромотор е сглобен като единно устройство с трансмисия и електроника. Той ще се изплзва и при електромобилите BMW iX3 и i4. Водородният кросоувър ще бъде оборудван с електрохимичен генератор с мощност 170 к.с. (превръща водорода в електричество), буферна батерия и чифт резервоари за съхранение на шест килограма водород при налягане от 700 бара.
Пиковата мощност на електроцентралата е 374 конски сили. Серийното се въвежда задвижване на задните колела. Водородния X5 ще може да измине 560 километра на пълни резервоари, а пълното зареждане на резервоарите става за около четири минути.
Водородния всъдеход ще влезе в производство през 2022 година. Тогава ще започне производството и на кросоувъри X6 и X7 с подобни силови двигатели. Toyota също помага за тяхното развитие: компаниите си сътрудничат в тази област заедно от 2015 г.
Наскоро Юрген Голднър, ръководител на бизнеса с водородна технология на BMW, заяви, че до 2025 г. цената на автомобилите с водородни електроцентрали ще спадне до нивото на автомобили с бензин. Това ще бъде постигнато, наред с други неща, чрез намаляване на количеството много скъпа платина, използвана като катализатор за химическа реакция.
Много рядък модел на Ford Mustang се продава в интернет