Институтът Pantone Color, който помага на производителите на продукти да избират цветове за техните дизайни, обяви тази седмица, че ще оцвети следващата година в ултравиолетово, съобщава Artprice.
Несъмнено фенове на Принс празнуват, както и любителите на Гучи и други модни дизайнери, които използват лилавото като акцент през последните си колекции.
Защо лилаво? То е „най-сложният цвят от всички”, каза изпълнителният директор на института Леатрис Айземан пред вестник The New York Times.
„Защото са необходими два нюанса, които изглеждат диаметрално противоположни – синьо и червено – и се обединяват, за да създадат нещо ново“.
В древни времена, силно търсената виолетова боя е правена от слуз на морски охлюви във финикийския град Тир, което я прави и изключително скъпа.
Това продължава и в Средновековието, когато лилавото е силно ценено, поради трудоемкото му производство и оттам идва асоциацията му с богатство, сила и царственост.
През 16-ти век английската кралица Елизабет I не е разрешавала на никого, освен на близки роднини на кралското семейство, да носят лилаво. Това продължава до 1856 г., когато британски химик на име Уилям Хенри Перкин прави цвета по-достъпен за обикновените хора, когато патентова процеса за изготвяне насинтетично лилаво, който той постига, докато се опитва да създаде лечение за малария.
Лилавото също е символ на траур в някои култури, орденът „Пурпурно сърце“ се присъжда на членовете на въоръжените сили на САЩ, които са ранени в действие (или на близките им, ако бъдат убити).
Оттенъкът може да бъде и зловещ символ: националната метеорологична служба на САЩ добави два нюанса на лилавото в прогнозата за времето, за да отрази дъждовете на урагана Харви през тази година, както и за да покаже „екстремна опасност от пожар“ в Южна Калифорния, където бушуваха силни пожари.
Институтът Pantone Color избира цвят на годината от 2000 г. насам. През последните години това бяха Rose Quartz , Serenity blue през 2016 г., а „Greenery“ бе изборът за 2017 г.. За 2018 г. Айземан заяви: „Искахме да изберем нещо, което носи надежда и стимулиращо послание.“