Красимир Вълчев, МОН
на снимката: Министърът на образованието Красимир Вълчев

„Иновации и младеж“ е изключително голям ресор в ЕК, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред БНР. Според него този ресор е една възможност България постоянно да черпи информация, да взаимодейства пряко с Европейската комисия по отношение на възможностите за финансиране.

„Признавам, че в първия момент, когато чух наименованието на ресора, попитах кой комисар ще отговаря за образованието и кой ще отговаря за научните изследвания. Чак по-късно разбрах, че и за двата сектора ще отговаря Мария Габриел. Учудих се, че може да има толкова голям ресор. До сега двама комисари отговаряха отделно за тези ресори, а може да се каже, че са два ресора и половина спрямо предходната комисия ще бъдат в отговорността на Мария Габриел… Тези близо 150 милиарда евро се разпределят въз основа на правила, които са регламентирани, но въпреки това, както и преди, когато беше комисар, Мария всяка седмица беше в София. Нашите учени, нашите преподаватели, хората от системата на образованието и науките ще имат възможност постоянно да се срещат с нея. 100 млрд. ще бъдат само средствата по „Хоризонт Европа“ наследникът на „Хоризонт 2020″. Голяма част от тези средства се концентрират върху най-големите страни на принципа на върхови постижения, финансиране на върхови постижения“, разясни министърът на образованието.

Той очерта българските перспективи във връзка с позицията на нашия еврокомисар.

„Ние ще поставим съобразна национална цел да участваме в тази програма. Надявам се, че г-жа Габриел ще ни помогне за постигането на тази цел. Българското висше образование и наука може да задържи повече млади хора, може да се развива само ако е свързано в рамките на Европейския съюз. Факт е, че нашите висши училища сами не могат да бъдат достатъчно конкурентни в международен план, но ако се свържат в европейски университетски мрежи, ще бъдат разпознаваеми, ще бъдат видими на радарите на висшето образование“, коментира Красимир Вълчев.

Според министъра няма обща криза за учители, но по отделни дисциплини има голям проблем:

„Следващите години ще бъдат трудни. Този недостиг ще се задълбочава“.

По думите му с повишаването на заплатите се наблюдава и повишаване на мотивацията за включване в професията.

„Връща ни се това, че пестяхме от учители в последните десетилетия. Тази година за първи път учителската заплата е над средната за страната от десетилетия. … Повишаването на заплатите е необходимо и задължително, но не достатъчно условие. Трябва да се случи цялата промяна.“

Въпреки допълнителното възнаграждение са малко кандидатите, които искат да преподават в училищата в проблемните райони, отчете просветният министър. По думите му най-голямо отпадане на деца от тези райони има след 7 клас. Голям проблем остава и ежедневната посещаемост, добави Вълчев и отбеляза, че това е може би едно от най-важните предизвикателства, за което разчитат на помощта на учителите.

Системата в бъдеще много повече трябва да се развива благодарение на енергията на учителите да избират собствени, иновативни методи за обучение, смята още Красимир Вълчев.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!