Летище София

Тече втори опит за даване на концесия на софийското летище, което под държавно управление продължава да закъсва. Отворени бяха офертите на петима кандидати за концесионери и досега най-висока концесионна такса е предложил консорциумът между френската „Еърпорт де Пари“ и турската ТАВ – 33 милиона евро.

Първият опит за отдаване на летището на концесия бе спрян от служебния кабинет на Герджиков, назначен от президента Радев. Мотивите за това бяха занижени критерии и защита на националната сигурност. БСП се опитва да саботира новата процедура, като дори сезира ЕК за оказване на държавна помощ на бъдещия концесионер, който и да е той. Тези твърдения бяха опровергани от транспортния министър Желязков. ЕК ще извърши проверка на сделката, но след избора на концесионер. БСП обаче изпрати писмо до премиера Борисов с призив да спре процедурата. Изглежда, че левицата не се интересува от реалността, в която летището постепенно запада под държавен контрол и прави лошо първо впечатление на гостите на страната ни. То е в окаяно състояние, тоалетните му отвращават пътниците и е очевидно, че държавата изнемогва да са справи с поддръжката му. В тези условия изглежда логично експлоатацията да премине в частни ръце, особено при условие, че концесионното възнаграждение за държавата е над 2 пъти по-голямо от минималните изисквания /15 млн. евро/ към офертите. Впрочем, всичките 5 подадени оферти надхвърлят значително минималния праг.

Концесията на летище „София“ се дава за срок за 35 години с опция за удължаване с още една трета при изпълнение на определени условия. Основното изискване е за инвестиция от най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро), като най-големият разход на бъдещия концесионер е за изграждането на трети терминал до десетата година на концесията. Предвидено е още и разширяване на „Терминал 2“. До петата година пък концесионерът има задължение да направи проучване дали е необходимо да се строи нова втора писта на летището. При доказване на необходимост от изграждането й има задължение да я построи. Освен това от бъдещия концесионер се очаква да плати авансово най-малко 550 млн. лв. без ДДС.

По думите на транспортния министър Росен Желязков оценката на офертите в конкурса за концесията на летище „София“ ще отнеме поне месец. Конкретен срок към комисията за решение не е поставен.

„Това е сложен процес, тъй като избираме партньор за дълъг период от време. Само заявленията на хартиен носител са между 300 и 600 страници на единия кандидат – заяви той след близо 5 –часово открито заседание, на което бяха прочетени в резюме инвестиционните предложения на петте допуснати международни консорциума – Оттук нататък предстои според мен нелек, но отговорен процес по оценяването на предложенията. Знаете, че оценката е комплексна. В момента имаме яснота в компонентите, които формират 55% от общата оценка в класирането.“

Желязков предупреди, че не бива да се бърза с изводите след днешното открито заседание. Съществено значение ще имат и останалите 45% от оценката като предложения за развитието на летището и бизнес модел.

„Ще продължим да разчитаме на нашите консултанти, съгласно сключения договор със Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Ще използваме всички средства, за да постигнем една правилна и коректна оценка на офертите“ – каза той.

Предстои комисия да систематизира информацията и да я публикува на сайта на транспортното министерство в специално създадения раздел „Концесии“. Отварянето на офертите за летище София се прави за първи път по условията на новия Закон за концесиите. Според регламента всички заявления се четат публично, а самото заседание се предава на живо.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!