Тази година най-голямото българско летище – „Летище София“ отбелязва 85 години от създаването си.
На 16 септември – преди 85 години, указ на Цар Борис III определя мястото край село Враждебна за терен за построяване на столичното летище. Няколко години по-късно – преди началото на Втората световна война, започва изграждането на впечатляващия за времето си като архитектура и мащаб пътнически терминал на летището. Като начална стъпка в развитието на столичното летище е и изпълнението на първото летателно поле с грундова писта за излитане и кацане, заменена през 1943 г. от бетонна, а с откриването през 1949 г. на днешния Терминал 1 и с началото от същата година на полетите по международни линии, летището се превръща в пълноценен транспортен център за пътници и товари.
Въпреки пристройките и реконструкцията на сградата на Терминал 1 в периода 1960-1990 г. следите от българския архитектурен модернизъм са видни и днес – каменните мозайки и полилеите от ковано желязо в салон „Заминаване“ носят препратки към онова време, припомнят от Аерогара София.
Свидетел на много исторически и икономически превратности през годините, инфраструктурата на летище София е многократно подобрявана и разширявана, за да може да отговори на бързите темпове на развитие на сектора и да осигури съвременен стандарт на предоставяните услуги в условията на сигурни и безопасни полети.
Съвременната история на летището включва изграждането на нова писта за излитане и кацане и на Терминал 2 – открити в навечерието на присъединяването на България към ЕС през 2006 г. Скоро след това новата писта е категоризирана за експлоатация при неблагоприятни атмосферни условия, а новият терминал е разширен. С грижа за околната среда и близките населени общности през 2009 г. е изграден шумозащитният екран за изпитване на самолетни двигатели, а от 2012 г. насам новата летищна контролна кула е част от съвременния пейзаж на настоящото летище София.
Преди пандемията да промени за дълго облика на авиационната индустрия, броят на обслужените от летище София пътници надхвърля 7 милиона. Собственост на държавата през годините, през април 2021 г. обектът е отдаден чрез 35-годишна концесия на „СОФ Кънект“ АД. Компанията принадлежи към инвестиционния фонд Meridiam и се ползва от експертния опит на летище Мюнхен – уважаваните професионалисти на Munich International Airport са незаменима част от ръководния състав на „СОФ Кънект“ с безспорен принос при вземане на стратегическите решения.
Неотдавна операторът на столичното летище обяви мащабна инвестиционна програма за развитие на стойност над 1,2 млрд. лв., от които близо 140 млн. лв. са за първите 5 години. Трансформацията на столичното летище вече е в ход – рожденият си ден летище София посреща с нов корпоративен интернет сайт. Непосредствено предстоящи са мащабното преустройство на търговската зона, инфраструктурна реорганизация, която чувствително ще увеличи капацитета по обслужване на пътници и багажи, и основен ремонт на покрития обществен паркинг.
Днес от двата пътнически терминала на летище София 27 авиокомпании изпълняват директни полети до над 80 международни дестинации.