Либия ще задържа всеки български кораб в либийски води. Обявено е, че мерките са в отговор на действия, предприети от българските власти спрямо либийския танкер „Бадр“. Специален пратеник на либийския премиер – либийски посланик в Германия до 2012, е в София заради казуса. Известно е, че той е поискал среща с президента. Целта на либийската страна е българските власти да приложат закона, след като родните съдилища са се произнесли либийският танкер да бъде освободен.

Историята датира от ноември 2017, когато либийският танкер „Бард“ е задържан на пристанище Бургас по искане на българска частна фирма, която твърди, че има стари вземания от Либия. Според сайта „Бивол“ става дума за „Инвестбанк“ и сметопочистващата фирма „Титан“. След много съдебни дела на 21 декември 2018 на борда на кораба се качва частен съдебен изпълнител, придружен от служители на охранителна фирма, на „Гранична полиция“ и „Морска администрация“. Либийският флаг на кораба е сменен, а капитанът и екипажът са принудени да напуснат кораба, който започва да плава под панамски флаг от 28 декември.

Заради това Либия в момента ни обвинява в пиратство. В МВнР знаят за случая от самото му начало, тъй като либийската страна ги е информирала непрекъснато с ноти. Принудителната смяна на флага се тълкува като посегателство срещу националния суверенитетна Либия и това ѝ дава право да сезира Съвета за сигурност на ООН.

Външно министерство е сезирало всички институции у нас, които имат отношение към казуса  – „Гранична полиция“, „Морска администрация“, Министерството на транспорта и Министерството на правосъдието, Върховната касационна прокуратура, Инспектората на ВСС и Инспектората към министъра на правосъдието, който следи работата на частните съдебни изпълнители. Засега липсва официална позиция по случая „Бард“ на изредените институции.

Най-големият проблем е, че има две решения на български съдилища. Първото е от 21 декември 2018 година на Бургаски окръжен съд, който отменя постановлението на ЧСИ-то като незаконно. Второто решение е на ВАС и е дошло чак след отплаването на кораба – на 2 януари. С него се отменят всички предишни решения от първа инстанция на Бургаския административен съд и се постановява корабът да бъде освободен. Корабът е напуснал българските териториални води и плава из Черно море, но не е влизал в пристанище, защото ще бъде арестуван навсякъде, дори и да се върне в България.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!