28 май 1987 г. в Москва на Каменния мост, близо до Червения площад, възниква извънредна ситуация от световен мащаб. 19-годишният Матиас Руст, пилот-аматьор от Германия, летящ с нает самолет за развлечение, неочаквано промени маршрута си и тръгна право към Москва. Историческото кацане на самолета Чесна-173 P става вечерта, в 18.45 по московско време.
Германецът просто иска да си поговори със съветския ръководител Михаил Горбачов за световния мир. Московчаните, които стават свидетели на необичайното събитие, реагират с “Молодец!”. Неканеният гостенин от Германия печели симпатиите им. Но не и тези на Горбачов. Кремъл е шокиран и реагира остро – Руст е задържан и хвърлен в затвора. Помилван е чак след година и половина.
Иронично на този ден в Съветския съюз празнуват Деня на граничаря. И тъкмо на професионалния празник на тези, които трябва да пазят държавната граница, един 19-годишен германски младеж
прави за смях цялата съветска противовъздушна отбрана (ПВО).
Той е разочарован от бавния напредък в преговорите за ядрено разоръжаване. Руст се решава на символичен жест – да каже на лидерите на двата блока, че народите от двете страни на Желязната завеса искат да живеят в мир.
Неговият пробив води до моменталното са уволнение на военния министър, началника на ВВС и още 300 офицери.
Подготовката за полета е достойна за медал. Руст знае, че не може да прелети над Източна Германия заради добре охраняваните й граници и подсигурена защита на въздушното пространство. Било е много е вероятно самолетът му да бъде свален на земята за по-малко от няколко минути. Затова летецът измисля още по-амбициозен план – да прелети с Чесна 172 от Западна Германия през Северно море – през Фарьорските острови, Исландия и после към Норвегия.
На 13 май той излита от летището близо до Хамбург, след като е резервирал самолета за три седмици. Не казва на никого къде планира да отиде и се отправя към Норвегия, където пристига в Берген на 22 май. Чесната, която Руст взима, е модифицирана – две от четирите й седалки са махнати, за да пренася повече гориво. Той взима малко неща със себе си – спален чувал, допълнително гориво, спасителна жилетка и каска. Три дена по-късно каца в Хелзинки, а след това му предстои
най-опасната част от мисията му.
Когато излита на 28 май, Руст казва на финландската контролна кула, че се отправя към Швеция.
На пръв поглед изглежда така, но когато напуска въздушното пространство на Хелзинки, той завива на юг. От контролната кула на Тампере го предупреждават, че се е отклонил от курса си, но около 13:00 часа самолетът му изчезва от радарите. После Руст е забелязан в Латвия. Западна авиация не може да навлиза на територията на Съветския съюз без специално разрешение и трябва да лети в специални въздушни коридори. Руст, разбира се, няма такова разрешение и на съветските радари той е “неидентифицирано въздухоплавателно средство”.
Чесната обаче стремително се приближава към най-голямата система за противовъздушна отбрана в света. Тя има три отделни разклонения – едно отговаря за радарните постове, едно – за ракетните установки и трето с летящи прехващачи, които да спират нарушителите.
Когато скромният самолет на Руст навлиза на територията на СССР, съветските отбранителни сили разполагат с повече от 2000 прехващача и над 8000 ракетни установки по цялата граница на Съюза. И така той достига до сърцето на СССР. До Червения площад. История достойна за сценарий!
Още любопитни новини – четете тук