Няма технически проблем поръчаните от държавата медицински хеликоптери да бъдат използвани за мисии в планината. Това заяви в „Денят започва“ директорът на Планинската спасителна служба Емил Нешев. По думите му 11 такива машини се използват за планинско спасяване в Швейцария, където става въпрос за много по-големи височини.
Темата излезе на дневен ред, след като вчера отново в студиото на сутрешния блок на БНТ здравният министър проф. Христо Хинков заяви, че е възможно поръчаните хеликоптери за спешна помощ от въздуха да не могат да се ползват при спасяване на пострадали в планината, което в крайна сметка се оказа невярно.
Но трябва да отбележим, че най-голямата полза от наличието на медицински хеликоптери, всъщност би била да се спасяват пострадалите от катастрофи и хилядите, претърпели инфаркт, или инсулт, или друг вид спешно състояние на неправилното място. А не толкова на хора, пострадали в планината, защото те са сравнително малко на брой в сравнение с останалите спешни случаи.
За сравнение само през 2022 година загиналите от катастрофи са 531, ранените са 8422 а тежките ПТП-та са 6609. За същата година са регистрирани общо 12 291 случая на пациенти, получили остър инфаркт на миокарда. Над 45 000 души са получили инсулт. От тях 5500 са починали.
При наличие на медицински хеликоптер, много от тези хора биха получили навременна помощ и биха оцелели. Ако се спазва и правилото на „златния час”, т.е в рамките на един час от пристигането на сигнала пациентът да бъде в болница при специалисти, 30 % от пострадалите могат да бъдат върнати към нормалния начин на живот.
За купуване на медицински хеликоптери у нас се говори от години. Дори имаше петиции за закупуването на въпросните медицински транспортни средства. В момента България няма нито един медицински хеликоптер и е единствената държава в Европейския съюз, която не разполага с такъв. Последният беше продаден през 2019-та година. Така на практика спасителните акции по въздух в планините, труднодостъпните региони и в отдалечените населени места станаха абсолютно невъзможни.
Сагата с опитите за закупуване на медицински хеликоптери
Обществената поръчка за покупката на шест медицински хеликоптера беше обявена през юли 2022г. от редовното правителство на Кирил Петков, за което изграждането на система за спешна медицински помощ по въздух беше приоритет. Тя предвиждаше се да бъдат закупени шест медицински хеликоптера и възможност за закупуване на два допълнителни.
Тогава се прие разпореждане за учредяване на дружество с държавно участие в капитала „Хели Мед Сървиз“ ЕАД – София, което да извършва полети за спешна медицинска помощ по въздух. Негов изпълнителен директор беше настоящият министър Георги Гвоздейков.
Общата прогнозна стойност на обществената поръчка бе 162 711 735,86 лева с ДДС, като се очакваше шестте хеликоптера да бъдат доставени до 30 април 2026 г., а първият от тях да бъде получен до 1 декември 2023 г.
През февруари 2022 г. служебното правителство на президента Радев (с премиер Гълъб Донев) се зае да ликвидира едноличното акционерно дружество. Тогавашният министър на транспорта Христо Алексиев аргументира решението с необходимостта тази дейност да премине към Държавния авиационен оператор (ДАО).
И така до преди броени дни, когато на заседание на правителството стана ясно, че то се е отказало да преобразува ДАО в търговско дружество и вместо това е взело решение да даде нов живот на обявеното в ликвидация държавно дружество „България Хели Мед Сървиз“. След този ход вероятно ще бъде оттеглена и внесената алтернативна идея в НС за преобразуване на авиационния оператор.
Надяваме се, че след всички перипетии страната ни най-накрая ще се сдобие с така нужните ни медицински хеликоптери. А с тяхна помощ здравната ни система да заработи на ниво, което да не коства живота на хиляди българи годишно.
Още актуални коментари – четете тук