След повече от три часа разпит регионалният министър Николай Нанков, председателят на УС на АПИ инж. Светослав Глосов и директорът на Института по пътища и мостове инж. Веселин Димитров излязоха от националното следствие. Нанков заяви, че ще има наказани за катастрофата край Своге и че част от консорциумите са започнали да отстраняват дефектите по пътя край Своге.
В следствието освен горопосочените ръководители бяха призовани още двадесетина служители на АПИ във връзка с разследване на качеството на пътя, където стана трагичната катастрофа с автобус на 25 август, при която загинаха 17 души, а 21 бяха ранени. От тези призовани единствено инспектор инж. Георги Колев от Районната служба на пожарната в Своге направи кратко изявление пред журналистите. Той подчерта, че няма грешка от страна на пожарната и че е участвал в изваждането на пострадалите от преобърналия се автобус.
Нанков каза, че се явява в качеството си на свидетел и добави, че може да поеме морална и политическа отговорност за инцидента с автобуса край Своге. Той беше категоричен и по отношение на позицията, с която излязоха от фирма „Трейс“ по-рано днес, а именно, че в настилката няма забранен елемент, който да е бил вложен. Това твърдение министърът опроверга, като каза, че в следващите дни най-вероятно ще се намеси международна лаборатория, която ще изследва асфалта. Нанков уточни, че пътят е подходящ именно за тежкотоварни автомобили и не приема обвиненията.
Министърът се зарече, че по линия на държавната администрация ще бъдат предприети много сериозни действия:
„Задължително трябва да има виновни от държавната администрация. Това е моето мнение. По отношение на държавната администрация, по линия на административната отговорност, ще предприема много бързи и решителни действия, крути мерки, не само по подобряване на процеса, а и по линия на персонална отговорност. Всички замесени в процеса по възлагане, реализация, приемане на пътя са или ще бъдат привикани, те ще са част от производството.“
Николай Нанков коментира и решението за създаване на нова държавна структура, която да се занимава с безопасността по пътищата, след като такъв орган има към МВР.
„Отговорът ще бъде даден до седмица – две, когато ще се прецизират бъдещите функции, както и дали ще могат да подпомагат процеса за взимане на решения – управленски и политически по темата за пътната безопасност. Взето е принципно решение. Трябва да се подобри модела. Естествено, че не трябва да се дублират функциите. Тук говорим за агенция, която ще прави политики. Не говорим за нов щат, тази консултативна комисия, която съществува в момента може да прерасне в държавна агенция и най-вероятно тя може да бъде закрита“, заяви министърът.
От прокуратурата съобщиха, че в Националната следствена служба са разпитани и 20-те членове на Държавната приемателна комисия, извършила окончателното приемане на пътя след ремонта му. Те са представители на различни институции /Агенция „Пътна инфраструктура“, Областно пътно управление, МВР, РИОСВ-София и РИОСВ-Враца, районните служби „Пожарна безопасност и защита на населението“ в Мездра и Своге, Столична община, общините Мездра и Своге/ и представители на фирмите, осъществявали проектирането, инженерния надзор и изпълнението на пътя – ДЗЗД „ТРЕЙС-СВОГЕ“, „Виа-План“ ЕООД, „Пътконсулт 2000“, „Мотт Макдоналд лимитид“.
Органите на досъдебното производство са получили искане от Агенция „Пътна инфраструктура“ за започване на ремонт на пътния участък, в който настъпи произшествието. Такова разрешение няма да бъде дадено преди от пътната настилка на това място да бъдат иззети по реда на НПК проби, които да бъдат ползвани при експертизи за установяване на състоянието, състава и начина на изпълнение на асфалтовия път.
На 31.08.2018 г. такива проби ще бъдат иззети от следователи от Националната следствена служба, чрез съответни технически средства в рамките на оглед, който ще започне в 10,00 ч. Провеждането на огледа и вземането на проби /образци/ от настилката на пътя ще причини временно затруднение при движението. На АПИ и МВР е възложено създаването на необходимата организация за това и оповестяването й.
Започването на ремонт на пътния участък ще бъде разрешено без каквото и да е забавяне, но само след вземането на проби от настилката на конкретния пътен участък.