Блещукащо море от яркооранжеви и червени коктейли залива баровете и ресторантите в Европа, а и извън Стария континент заради увеличаващите се почитатели на създадената в Италия напитка – „Шприц“ (Spritz), пише Асошиейтед прес.
Този винен коктейл, който се сервира като аперитив в продължение на десетилетия в Североизточна Италия, традиционно „върви“ с чикети (cicchetti) в кварталните барове във Венеция. Чикетите са типичен местен ордьовър, който наподобява испанските тапас (tapas) – малки хапки от месо, морски дарове, маслини и хрупкави хлебчета.
Съвременният коктейл „Шприц“ се приготвя от пенливо вино „Просеко“, битер, дижестиви и газирана вода. Той е създаден в средата на 19 век по времето на Австро-Унгарската империя. Смята се, че за някои австрийци по това време италианското вино е било твърде тежко на вкус. Поради това те искали кръчмарите да им „пръснат“ („spritzen“) малко газирана вода във виното, за да го разредят. Това се превърнало в първата рецепта за коктейла „Шприц“.
По-късно към него добавили битери. Сладкият, леко горчив на вкус, оранжев „Аперол“ е създаден през 1919 г. в италианския град Падуа. През 1920 г. той е последван от яркочервения горчив дижестив „Селект“, чийто първи ценители са от района на Венеция – Кастело. При създаването на тези ликьори са използвани и различни настойки от билки и корени.
Италианският аперитив „Кампари“ (Campari) отдавна е ключова съставка на коктейлите „Негрони“ (Negroni), но напоследък добива все по-голяма популярност и в напитките „Шприц“, отбелязва АП.
Руди Караро, който е глобален посланик на марката „Селект“, отбелязва, че Венеция дълги векове е била център на търговията с подправки в Италия. „Поради това за тях е било лесно да си набавят и настойки от билки и корени от целия свят, за да създадат една перфектна рецепта за тези напитки, която и до ден днешен не е променяна“, разкрива Караро.
През 50-те години на миналия век започнали да използват тези италиански ликьори при приготвянето на коктейли и са ги добавили към напитката „Шприц“, въпреки че в началото „само са капвали по малко от тях“, разказва експертът.
„През 70-те години все по-често започват да правят коктейлите с Просеко вместо с бяло вино и така съвременният „Шприц“ се превръща в пенлива напитка, която все повече привлича младите хора“, отбелязва Караро.
Но чак в началото на този век коктейлът „Шприц“ се превръща от популярен в района на Венеция аперитив в световноизвестен феномен.
В количествено изражение обемът на продажбите на алкохолни аперитиви нараства с 26 процента в глобален мащаб през 2021 г., по данни на анализаторите от компанията за пазарни проучвания в сферата на алкохолните напитки „Ай Дабъл ю Ес Ар“ (IWSR).
Най-големите пазари за аперитиви са Италия, Франция, Германия, Бразилия и Аржентина. През последните 5 години продажбите на тези напитки се увеличават стабилно в глобален мащаб, отбелязват експертите.
Сред причините за този пазарен ръст са и продажбите на коктейлите „Шприц“.
Линда Пасарела от компанията „Кампари груп“ (Gruppo Campari), която притежава и марката „Аперол“ (Aperol), споделя, че съдържанието на алкохол в „Шприц“ е малко, което е „в тон с налагащата се мода да се консумират ниско алкохолни напитки“.
Най-сериозен все още е ръстът на продажбите на „Аперол“ в Европа, но Пасарела отбелязва, че „Кампари груп“ планира да разшири своето присъствие и на пазарите в САЩ и Азия.
“Аперолът“ има вкус с оттенъци на тинтява, ванилия и цветя, плюс много портокал“, казва управителят на бар “Тераца Аперол“ във Венеция Лука Босо.
Наздраве, ако сте навършили 18 години! Консумирайте с удоволствие и мярка.
Още любопитни новини – четете тук