Столична община ще забрани влизането в центъра на най-замърсяващите автомобили от първа екологична група от 1 декември 2023 г. Това означава, че се отлага с една година въвеждането на нискоемисионна зона центъра на София. Според предишни обещания на кмета Йорданка Фандъкова и на управляващата група на ГЕРБ в Столичния общински съвет това трябваше да се случи на 1 декември тази година.
Решението е взето от работна група, в която са участвали общински съветници от ГЕРБ и на групата на „Демократична България“, която иначе е опозиция на ГЕРБ в СОС.
Обсъдени бяха предложенията на общинските съветници от ДБ за изменение в първоначалния проект. Те предвиждат в Зона „Малък ринг“ – между булевардите „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „Сливница“ и улица „Опълченска“, от 1 декември 2023 година да влязат в сила ограниченията за най-замърсяващите автомобили от първа екологична група. Година по-късно същите ограничения ще важат и за колите от втора екологична група.
За Зона „Голям ринг“ – оградена от булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „П.Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х.Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И.Е. Гешов“ и бул. „Константин Величков“, се предвижда да има промени от 1 декември 2025 година, когато ще бъде забранено влизането на най-замърсяващите автомобили от първа екологична група, а от декември 2027 година – и за тези от втора екологична община.
В първоначалния проект забраната за твърдо битово гориво за цялата община щеше да важи от 1 януари 2030 г., но след разговори между ГЕРБ и ДБ в текстовете е записано ограничението да е от началото на 2029 година.
Според председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев вече има съгласие за въвеждането за първи път и у нас на мерки, които в други европейски столици са факт. С тези промени се прави решителна крачка в борбата за по-чист въздух в София, отбеляза той.
Целта на наредбата за създаването на нискоемисионни зони е да се намалят източниците на замърсяване на въздуха в създадени от общината райони с ниски емисии на вредни вещества, като се ограничи движението на моторни превозни средства, категоризирани в екологични групи в определени дни, когато замърсяването на въздуха е най-голямо, съобщава БТА.
Още новини от деня – четете тук
Някой ще яде дървото.
Една кола не се определя замърсява или не дали е на 20 или 30 години, а в какво техническо състояние е. Има и много по нови коли дето пушат много. Трябва да се измерва с газ анализатори а не по години.