Потребителите да бъдат по-внимателни с все по-актуалните напоследък платформи за пазаруване през интернет, за да не станат жертва на измами или нелоялни практики. За това предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.
„Тук не става въпрос за онлайн магазин, от който регистриран търговец продава определена група стоки и Вие си купувате директно от него по интернет. А за платформа, която се управлява от администратор и в нея всеки би могъл да се регистрира и да предложи на вниманието на потребителите различни стоки и услуги – нови, употребявани, препродавани и т.н.”, обясни Маргаритов.
„Трябва да се внимава, защото Вие може да видите едно и също нещо на фрапантно различни цени, но да се окаже, че този, който Ви го предлага много по-евтино, или е използвал въпросната стока и тя вече не е в необходимото състояние, или се опитва да Ви измами, добави той и поясни: „Когато си направите регистрация в такава платформа и проследите дадена стока, след това някой да проследи този Ваш интерес и да Ви върне имейл с уж по-изгодна оферта, като целта всъщност бъде да преведете едни пари някъде и този мним търговец да изчезне.”
Маргаритов информира, че предлагащите стоки и услуги през платформите също са длъжни да предоставят свои координати за връзка и потребителите следва да се обръщат към тях за въпроси преди покупката, но и при евентуален проблем впоследствие. „Хубаво е да се контактува, както с предлагащите стоки и услуги през платформата, така и със самите администратори, защото те имат интерес при тях да няма мними търговци или такива с некоректно поведение и могат да вземат мерки за това да бъде изчистено съответното „съоръжение” за онлайн търговия от такива предложения”, каза още председателят.
По думите му в последните две години нарушенията намаляват на до 10% при ръст на извършваните проверки до 35 000 – 40 000 на годишна база.
„Статистиката показва, че българските потребители стават все по-информирани и склонни да си търсят правата. Все още не сме достигнали средноевропейското ниво, но тенденцията определено е такава – повече хора, които реагират и по-малко случаи, в които се наблюдават нелоялни търговски практики. Тази тенденция, според мен, е факт и благодарение на това, че има възможност за сезиране и на европейски организации, и на все по-активния и у нас неправителствен сектор, както и на институциите”, коментира Маргаритов по повод новия видеоклип, който Европейската комисия и Световната търговска организация разпространиха, за да напомнят на гражданите за техните права като потребители. „Все още безспорно КЗП е най-търсената институция от потребители във връзка с проблеми, които те имат по повод некоректно поведение на търговците. Ако тази симбиоза продължи да работи по същия начин, ще даде възможност още по-добре да се почувства българинът като европейски гражданин и потребител”, допълни Маргаритов.