clocks

ЕС е разделен по редица теми – от миграцията до правата на шофьорите на камиони, но по темата за часовото време ЕК се надява, че всички са на една вълна, пише в свой анализ за „Политико“ Джошуа Посанър /тук със съкращения/. ЕК излезе с проектозакон за приключване с практиката за смяна на часовото време 2 пъти годишно, след като европейските граждани  в анкета подкрепиха мнението да се зареже рационалното използване на дневната светлина.

ЕС няма компетенции да наложи унифициран режим на времето и може само да разхлаби съществуващите правила и да даде на страните възможност да изберат „лятно“ или „зимно“ време да използват.

„Не предлагаме целият ЕС да премине към „лятно“ или „зимно“ време. Предлагаме просто да го направим всички заедно“ – каза комисарят по транспорта Виолета Булц на пресконференция в петък.

Скоростта, с която ЕК нахвърля своите предложения, води до възможността Ейре и Северна Ирландия или балтийските страни, например, да се водят по различно време още следващата година.

Според Булц първите индикации са, че Португалия, Кипър и Полша се насочват към „лятното“ време, докато Финландия, Дания и Нидерландия искат „зимното“. За да се избегнат прибързани решения, администрацията на ЕС изисква страните да проведат национални допитвания възможно най-бързо. Австрийското председателство е решено да опипа почвата на неформалната среща на транспортните министри през октомври в Грац.

ВРЕМЕВИТЕ ЗОНИ В ЕС

КОЙ ИСКА ПРОМЯНАТА

Мнозинството от 4,6-те милиона граждани на ЕС, участвали в допитването на ЕК, гласуваха да се спре със смените на времето и да се зареже рационалната употреба на дневната светлина.

„Целта беше да решим кое от двете времена да използваме – каза австрийски дипломат – ако има разделение, това ще бъде недостатък.“

Политиците във Виена вече дадоха да се разбере, че единодушно ще изберат „лятното“ време.

Транспортните операции са дейност, която ще е пряко засегната, тъй като трябва да се утвърждават графиците за 2019 година. Либор Локман, изпълнителен директор на „Общество на европейските железопътни и инфраструктурни компании“ обясни, че период от 6 месеца ще бъде достатъчен на компаниите, за да осъвременят своите компютърни системи, ако всички столици поемат в една посока по въпроса с времето.

„Разбира се, ние трябва да знаем предварително, така че това да не причини проблеми. Не вярвам държавите да проявят глупост по този въпрос“ – каза той.

ИЗБОРЕН ТЕСТ

След като ЕП сезира ЕК за прекратяване на рационалното използване на дневната светлина за сметка на вероятните ползи за здравето на гражданите, 84% от 4,6-те милиона отговорили подкрепиха промяната, което убеди Брюксел да действа незабавно, преди предстоящите избори.

Оползотворяването на дневната светлина е практика в Германия от Първата световна война, а другите страни я въвеждат предимно през 70-те години на миналия век, за да намалят енергийната консумация. LED-осветлението направи по-доброто оползотворяване на дневната светлина излишно, тъй като LED-крушките много намалиха енергийния разход. В Германия през 2015 година енергията за осветление е представлявала едва 8% от общия енергиен микс.

Проектозаконът на ЕК трябва да бъде подкрепен от ЕП и Съвета, за да се превърне в закон. Графикът на ЕК говори, че министрите и евродепутатите трябва да постигнат съглашение по темата още тази година.

Предложението дава на държавите от ЕС възможност да покажат единство дни след напускането на Великобритания на 29 март 2019, като последната едночасова промяна на часовника трябва да стане на 31 март 2019, неделя.

Финландският министър на транспорта Анне Бернер посочи пред „Политико“, че смяната на времето се е оказала нещо много по-мащабно, отколкото изглежда на пръв поглед, и сега е от водещите теми, които „ще покажат на гражданите на ЕС колко добре биват чути техните гласове“ преди изборите.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук