Пред възможността за катастрофално излизане от ЕС, Великобритания тъпче складовете си. Компаниите трупат храни, лекарства и части за коли, но им липсва място за съхранение на всичко, пишат в анализ за „Политико“ Саймън Макс, Кейт Болонгаро и Джошуа Посънър.
От „Tesco“, най-голямата британска верига супермаркети, спешно са се снабдили с хладилни складове, за да се смекчи хаосът в случай на Брекзит без сделка. „Marks & Spencer“ започнаха да складират трайни стоки. Междувременно фармацевтичните гиганти също си осигуряват допълнително складово пространство във Великобритания за лекарства и ваксини, които изискват съхранение на студено. А производителите на автомобили като BMW трескаво търсят възможности за складиране на различни компоненти.
Като цяло, складовите площи вече са 75% пълни, според данни на Британската асоциация за складиране (UKWA), чиито членове имат около 9,3 милиона квадратни метра пространство в цялата страна.
„Изправени сме пред „перфектна буря“ в индустрията за складиране и логистика, с неголямо предвидено строителство на земя за градско развитие, предназначена за жилищни нужди, но не и за складирането, необходимо за задоволяване на нарастващото потребителско търсене“, се казва в изявление на UKWA.
През последното тримесечие на 2018 г. 85% от членовете на UKWA са получили запитвания за техни обекти, свързани с Брекзит.
Дали са супермаркети, производители на лекарства или производители на автомобили, трудно е да се намери сегмент от британската индустрия, който не претърпява скъп процес на планиране за действия при извънредни ситуации, особено сега, когато законодателите на Великобритания отхвърлиха сделката за Брекзит на премиера Тереза Мей.
„Търговците на дребно планират как да посрещнат потребителското търсене във всички случаи. Където е осъществимо, като се има предвид естеството на продукта и наличното пространство за съхранение, те правят разумното нещо и увеличават някои запаси“ – каза Андрю Опи, директор по храна и устойчивост в Британския консорциум за търговия на дребно, чиито членове включват „Sainsbury’s“, „Asda“ и веригата супермаркети „Tesco“.
Докато складирането на сухи стоки като консервирана риба тон, печен боб и макаронени изделия е възможно, Опи каза, че продуктите, които се развалят, като плодове, зеленчуци, прясна риба и месо „не могат да се съхраняват за продължителен период от време“.
От „Marks & Spencer“ отказаха да уточнят плановете си за натрупване на запаси и от „Asda“ не отговориха на запитване в тази посока. От „Tesco“ отказаха коментар, но посочиха коментарите, направени от неговия изпълнителен директор Дейв Луис на 10 януари, когато той каза пред репортери, че от „Tesco“ „са обсъдили с всеки отделен партньор-доставчик и са решили какво са нуждите, ако има такива, от запаси и къде най-добре е да се съхраняват и поддържат“.
Тъй като срокът на 29 март се приближава и Мей иска от Брюксел да направи промени в така наречения ирландски спасителен вариант, който е проектиран като безопасен механизъм, за да се избегне необходимостта от твърда граница на Острова при всякакви обстоятелства, компании като „Gate Gourmet“, която снабдява 20 авиолинии на 10 летища във Великобритания, са започнали да складират замразени предястия, пици, сушени закуски и сандвичи в складовете в Питърбъроу и Лондон, за да гарантират, че пътниците ще бъдат хранени, каза говорител на компанията.
От „Gate Gourmet“ произвеждат голяма част от блюдата си в Германия и Испания и се притесняват, че всяко възможно запушване на британската граница може да разруши бизнес моделът им.
Паника и страхове
Двама представители на сектора на търговия на дребно, пожелали анонимност, казаха, че супермаркетите с изключителна неохота са готови да говорят за по-фини детайли или за мащаба на тяхното планиране в случай на непредвидени обстоятелства, страхувайки се да не предизвикат пристъп на паническо купуване. Притесненията сред обществеността за възможни дефицити доведоха до създаването на „готвещи се за катастрофа“ при Брекзит групи във „Фейсбук“, а производителят „Emergency Food Storage“ продава за по 295 паунда т. нар. кутии за Брекзит, съдържащи замразени и изсушени храни, филтър за вода и запалки.
„Има малко притеснение, че ако говорите за това твърде много, може да създадете проблема, който се опитвате да избегнете“, каза един от представителите на индустрията, добавяйки, че някои супермаркети са проучили кои продукти ще бъдат най-тежко засегнати от митата в случай на хаотичен Брекзит и са започнали да приоритизират тези позиции.
Много търговци на дребно също са разочаровани от необходимостта да инвестират повече в съоръжения за съхранение, след като сделка за Брекзит все още може да бъде договорена преди 29 март, казаха двамата представители, допълвайки, че разходите за складови пространства са нараснали чувствително напоследък, след като опасенията за Брекзит без сделка се увеличават.
Много малко може да се направи за запасяване с прясна продукция. Ягодите, например, могат да бъдат облъчени – техника, която вече се използва в Белгия – и ябълките могат да се съхраняват в тъмна, прохладна стая с високи нива на въглероден диоксид като начин да се запази плодът свеж в продължение на месеци. Но по-голямата част от пресни продукти, като сирене и месо, просто ще се развалят, ако се държат на границата поради митнически контрол.
„Целият смисъл в „доставката точно навреме“ е, че не е нужно да оставяте настрана пари в брой за съхранение на стоки – каза Нийл Макмилън, директор по политическите въпроси и търговията в „EuroCommerce“, лобистка организация за търговията на дребно – Мащабът на движението по Канала е просто огромен. Ако свежият зеленчук бъде блокиран дори за няколко дни, той ще изчезне докато стигне до брега“.
Ограничения съществуват и за производителите на автомобили
Мениджърът по митническите въпроси на BMW Щефан Фрайзмут каза, че запасите могат да стигнати за няколко дни. Всичко за по-дълъг период ще изисква изграждането на „най-високата сграда в света“.
„Търсим допълнително складово пространство, но в крайна сметка това не е възможно. Ние произвеждаме „точно навреме“, и само в последователност“ – каза Фрайсмут, отбелязвайки, че BMW във Великобритания внася от ЕС всяка година автомобилни части за около 2 милиарда евро, или двойно повече от количеството, което получава от страната.
Производители на автомобили като „Nissan“, „Toyota“ и „Honda“ се сблъскват със сходни проблеми, тъй като стотици камиони ежедневно пренасят компоненти във Великобритания, за да се включат в работещите „точно навреме“ снабдителни вериги в заводите в цялата страна.
Във фармацевтичния сектор министърът на здравеопазването на Великобритания Мат Хенкок работи, за да гарантира, че Великобритания е подготвена за Брекзит без сделка. Според Асоциацията на британската фармацевтична промишленост, „AstraZeneca“ са увеличили броя на готовите лекарства, достъпни за аптеките и болниците както в САЩ, така и в ЕС, с 20% като отговор на рисковете при Брекзит без сделка.
Компанията е похарчил 40 млн. паунда, подготвяйки се за Брекзит без сделка, изразходвани включително за лаборатории в Швеция за дублиране на тестването на продукцията.
Френският фармацевтичен гигант „Sanofi“ е осигурил допълнително складово пространство на Великобритания за лекарства и ваксини, които изискват хладилно съхранение и също така премества някои производствени операции от Великобритания другаде на континента.
Не го изричайте
Освен че са притеснени от възможността за паника, ако разкрият твърде много за плановете си, компаниите също са ограничени в това, което могат да кажат публично. Британското правителство използва споразумения за неразкриване на информация, за да попречи на организациите и бизнеса да разкриват информация за складирането, свързано с Брекзит.
През последните няколко седмици депутатът от лейбъристите Рушанара Али пита правителството за използването на споразумения за неразкриване, които възпрепятстват организациите и предприятията да разкриват каквато и да било информация, свързана с планове за действие при извънредни ситуации, изготвени от правителствените отдели при Брекзит без сделка.
След нейните запитвания правителството призна, че Министерството на здравеопазването и социалните грижи е използвало 26 споразумения за неразкриване, за да ограничи това, което фирмите и организациите биха могли да кажат публично.
„Неприемливо е, че правителството продължава да следва политика на принуждаване към мълчание на бизнеса и индустрията, които да не говорят за катастрофалните последици от Брекзит без сделка“ – каза тя пред „Политико“ – Чрез ефективно „запушване на устата“ на тези организации, тези тайни споразумения пречат на споделянето на съществена информация, подкопават прозрачността и възпрепятстват способността на бизнеса да говори.“
Попитан от „Политико“, говорител на здравното министерство на Великобритания каза, че подписването на споразумения за неразкриване позволяват на министерството „да разговаря с доверие с индустрията, преди да направи публични изявления и да даде съвет“.
„Това означава, че когато се отнасяме към цялата индустрия, можем да сме уверени, че всякакви искания от тях са ясни, подходящи и постижими. Като част от всеки стандартен договор, в правителствения или частния сектор, ние използваме тези клаузи, за да защитим търговските интереси на правителството и неговите доставчици по разумен начин“ – каза говорителят.