Марк Зукърбърг
на снимката: основателят на Фейсбук Марк Зукърбърг

Отговорът на ръководителите на Фейсбук за кризата с „Кеймбридж Аналитика“ рискува да разкрие техните обществени образи и потенциалните им политически сделки, се казва в анализ на „Политико“.

Бавното, нестабилно реагиране на Фейсбук на скандала във връзка с използването на данните на хората може би нанася трайни вреди на репутацията на Марк Зукърбърг и Шерил Сандбрг, двамата най-известни мениджъри на Фейсбук.

Зукърбърг, основателят и главен изпълнителен директор на социалната мрежа, изчака до сряда, за да говори за противоречията, свързани с масовото изтичане на данни от Фейсбук, към фирма, свързана с кампанията на Тръмп, „Кеймбридж Аналитика“ – признавайки „нарушаване на доверието“ и очертавайки стъпките, по които компанията ще поправи стореното. Сандбърг, главният оперативен директор, чийто бестселър „Lean In“ поведе след нея многобройни последователи, малко по-късно започна да приглася на Зукърбърг.

В интервю по CNN Зукърбърг каза, че е готов да свидетелства пред Конгреса, но не се е ангажирал напълно, казвайки: „Щастлив съм, ако това е правилното за правене нещо.“

Изглежда, че той също така изразява готовност към някаква форма на държавен надзор.

„Всъщност не съм сигурен, че не трябва да бъдем регулирани“, каза той, проявявайки интерес към законодателството да изисква повече прозрачност около онлайн политическите реклами.

Но тези думи дойдоха твърде късно и прозвучаха твърде неохотно за все повечето критици на двамата ръководители, които често привличат толкова внимание на депутати, инвеститори и медии, колкото световните лидери. Като публичните лица на гиганта в социалните медии, Зукърбърг и Сандбърг предизвикаха огромна критика за това, че им бяха необходими шест дни, за да реагират на разкритията и освен това да го направят по изключително контролиран начин.

„Сигналът, който подават, е, че се нуждаят от нов мениджърски екип и това е трагично, защото Марк и Шерил са изключително талантливи“, заяви Роджър Макнами, инвеститор и съветник на Фейсбук. „Идеята, че те нямат смелостта да се изправят срещу критиците си и да се изправят пред грешките, които правят, ми се струва невъзможна за разбиране.“

„Ако бях член на Конгреса, щях да бъда изключително скептичен“, добавя Макнами, който е съосновател на Центъра за хуманни технологии, група, критикуваща влиянието на Силициевата долина върху обществото. „Те буквално хитруват за буквално казано всичко в този процес. Не мога да си представя, че това ще бъде прието.“

Дори в писменото си изявление от сряда следобед Зукърбърг призна, че Фейсбук знае от 2015 г., че „Кеймбридж Аналитика“ е обработвала данните.

„Все още искам да знам защо Фейсбук толкова дълго време не е направила нищо по този въпрос“, каза сенаторът от Вирджиния Марк Уорнър, най-популярният демократ в комисията по разузнаването. Той призна, че Фейсбук е предприела „основна първа стъпка“, като се съгласи да уведоми клиентите, чиито данни са били изтеглени, но заяви, че главният изпълнителен директор трябва да направи повече.

„Зукърбърг трябва да свидетелства пред Сената и да отговори на някои трудни въпроси за руската дейност на платформата и начина, по който компанията му защитава – или не – данните на своите потребители“, каза Уорнър.

Проблемите на Фейсбук бързо преляха извън политическата сфера. Рекламодателите вече изразяват загриженост относно съдържанието на платформите на компанията, а някои дори заплашиха публично да скъсат връзките. Една онлайн кампания, която приканва хората да „#DeleteFacebook“ също започна да се разпространява, опитвайки се да направи влошаване в социалната мрежа с 2,2 милиарда потребители.

Зукърбърг и Сандбърг имат много да губят, тъй като и двамата ръководители са дълбоко ангажирани с въпроси, свързани с политиката, извън загрижеността за Фейсбук. Зукърбърг е водил национална кампания за реформа по отношение на имиграцията – поставяйки го против президента Доналд Тръмп – и се захвана с едно пътуване из целите САЩ през миналата година, което порази много хора като прелюдия към бъдещо участие в надпревара за обществен пост. Междувременно Сандбърг е демократичен играч във властта и е бил смятан за потенциален кандидат за министър на финансите, ако Хилъри Клинтън беше спечелила през 2016 г.

Фейсбук продължава да губи равновесие след разкритията, че фирмата „Кеймбридж Аналитика“, която обработва данни и е участвала в предизборната кампания на Доналд Тръмп, неправомерно е получила информация за около 50 милиарда потребители на Фейсбук чрез проучване на преподавател във висше училище. Допреди 5 дни ситуацията не беше осветлена, когато „Ню Йорк Таймс” и лондонският „Обзървър” съобщиха подробности за това дали Cambridge все още разполага с част от информацията.

Дните на мълчание на ръководството на Фейсбук, бяха последвани от писмени изявления, които според много законодатели са се появили твърде късно и много въпроси са останали без отговор. Мнозина повториха призивите си Зукърбърг да даде обяснения пред Конгреса.

„Виждал съм хора, които идват с една репутация и си тръгват с друга”, каза конгресменът Иманюъл Клийвър, който по-рано е критикувал липсата на достатъчно многообразие на работната сила и се срещна със Сандбърг през октомври. „Всичко ще зависи от желанието му да дойде”.

В съобщение във Фейсбук в сряда Зукърбърг изброи серия от стъпки, които Фейсбук прави за затягане на сигурността. Фейсбук ще блокира подизпълнители, създали приложения, които нарушават политиката му, обеща Зукърбърг.

„Носим отговорност да защитаваме данните си и ако не можем да го направим, тогава не заслужаваме да ви служим”, написа той. „Работя върху това, за да разбера какво точно се е случило и как да гарантирам, че това няма да се случи отново”.

Лобист от технологичната сфера, пожелал анонимност, за да говори категорично за извънредната ситуация, каза, че действията на Фейсбук създават предизвикателства за промишлеността в по-широк план във Вашингтон, тъй като законодателите ще ревизират традиционните регламенти в интерес на технологичните компании.

„Въпросът за поверителността на потребителите винаги е бил повод конгресмените да изтъкват, че защитават избирателите си. Това е много популистко послание”, каза лобистът. „Ако бях кандидат за член на Конгреса тази есен, щях да отида на място и да се разправя с глупостите във Фейсбук”.

Фейсбук защити отговора на ръководството си дори преди да се появят писмените изявления. „Марк, Шерил и техните екипи работят денонощно, за да обхванат всички факти и да предприемат адекватни действия занапред, защото разбират сериозността на въпроса” каза говорител на компанията във вторник.

Бил Уейлън – изследовател от института „Хувър”, който е работил за бившия губернатор на Калифорния Пийт Уилсън, каза, че фактът, че политиците и от двете страни са взели на мушка социалната мрежа, показва, че посещение на Капитолия е неизбежно. Но според него бързите обороти на новините в ерата на Тръмп може да проработят в интерес на Зукърбърг.

„В Америка на Доналд Тръмп въпросът, когато се случва противоречие, е колко дълъг живот ще има това противоречие“, каза той.

Технологичната индустрия отдавна е създала ръководители, чиито лични марки са на равна нога с тези на техния бизнес, независимо дали това е Джеф Безос в „Амазон“ или Илън Мъск в „Тесла“. Понякога тази динамика отразява добре бизнеса или може да причини главоболия, какъвто беше случаят с бившия главен изпълнителен директор на „Юбер“ Травис Каланик, който се оттегли след поредица от противоречия в ръководството.

И по време на внимателен преглед от политици технологичните ръководители са поемат с удоволствие пътя към Вашингтон за спорни разговори с депутатите.

Предишният президент на Гугъл Ерик Шмит говори за практиките за търсене на компанията по време на заседание в Сената през 2011 г. Две години по-късно изпълнителният директор на „Епъл“ Тим Кук се обърна директно към сенаторите, докато разследваха данъчните практики на компанията. През 1998 г. тогавашният председател на Microsoft Бил Гейтс парира загрижеността на законодателите от монопол на своята компания в показания по защитата си.

Но откакто „технопроблемите“ започнаха да зреят след изборите през 2016 г., много компании се принуждават да пазят най-големите си шефове извън светлината на прожекторите на Вашингтон. Фейсбук, Гугъл и Туитър изпратиха своите висши адвокати и служители по сигурността на три изслушвания относно намесата на руската намеса в изборите миналата есен, решение, което някои законодатели открито определиха като неприемливо.

Зукърбърг каза в интервюто за CNN, че това, че има две дъщери, му е дало нова представа за неговото наследство като баща и лидер.

„Мислех, че за мен най-важното е, че имам най-голямото възможно въздействие в целия свят, което бих могъл да имам“, каза Зукърбърг. „Сега наистина ме интересува дали правя нещо, с което моите момичета могат да растат и да се гордеят с мен.“

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук