Брифинг Комитова

Полицията и НАП влязоха в Агенция „Пътна инфраструктура“ тази сутрин. Акцията е част от започналата проверка за нередности около строителството на автомагистрала „Хемус“. На брифинг министрите  Бойко Рашков и Виолета Комитова, и директорът на НАП Румен Спецов, дадоха повече яснота за действията на разследващите.

В ГДНП постъпи сигнал, който касае строителството на АМ „Хемус“. В сигнала се съдържат данни за установени множество закононарушения при строителството на магистралата. В хода на проверката са установени нарушения. В хода на цялото строителство от лот 1 до лот 9 на автомагистралата са сключени два инхаус договора между АПИ и „Автомагистрали“, с който АПИ ѝ възлага за изграждането на автомагистралата от лот 1 до 9“, по време на брифинга ст. комисар Атанас Илков, зам.-директор на ГДНП.

„Проверката установи, че от лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строеж, не са започнали отчуждителни процедури по трасето. Към фирмите изпълнителки, въпреки това, са преведени без разрешително за строеж за 27 км отсечка от лот 4 са преведени 77 млн. авансово. За лот 5 са преведени за 23 км 91 млн. авансово, за лот 6 с дължина 32 км са преведени авансово 101 млн. Установено е, че лотове 7,8 и 9 няма започнати никакви строителни дейности, но и там имаме преведени авансови суми в размер на 92 млн. лв. В хода на проверката установяваме всички собственици на земи, през които ще мине трасето единствено в 4-ти лот е започнато отчуждаване на земите. Единствено там има реални строителни дейности. В 5 лот имам е около 2.5 км отнемане на земна маса. За 7, 8 и 9 нямаме никакви строителни дейности, независимо, че са преведени авансово огромни суми“, заяви той.

„Имаме над 150 собственици на земите, а общата бройка на собствениците, за които предстои отчуждителна процедура, са над 1500. Нашата проверка продължава за изясняване на конкретни подробности, които ще ви предоставим следващата седмица“, допълни той

Рашков: За участъци от „Хемус” никой не знае кой работи

„За някои участъци от автомагистрала „Хемус“ никой не знае кой работи, това е ясно. Никой не казва „Аз съм този, който строи там“. И за това има много сериозни причини. За първи път от историята на България имаме национален обект, за който части от него е с неизвестен извършител“ заяви на брифинга вътрешният министър Бойко Рашков.

По думите му има множество примери за нарушения на закона във връзка със строежа на магистралата.

„МВР започна проверка на изнесеното въз основа на предоставените ни документи от министър Комитова. Проверката продължава, ние ще я завършим във възможно най-кратък срок. Има едно производство, което проформа е образувано в Националната следствена служба. В подобни проверки трябва да бъдат засегнати интересите на някои бивши властимащи. Нашата прокуратура няма афинитет към разследвания, които засягат бившия министър-председател“, обясни Рашков.

Министърът се възмути от факта, че на тези, които са строили без строителни книжа, не им се търси сметка.

„По отношение на този неизвестен извършител, ние в нашето разследване трябва да открием кой строи онези части от магистралата, които са платени предварително. Интересен е въпросът защо не се легитимират тези, които строят. Ние се надяваме след 7-8 години да пътуваме по тази магистрала. Ако не дай си Боже се случи нещо след години, ние трябва да знаем от кого да търсим отговорност. Крайният извършител се крие. Утре нямаме гаранции кой качествено ще извърши тази строителна дейност. На държавата се нанасят щети. Ние като данъкоплатци осигуряваме строителството на тази магистрала, но по същия начин и утре ще си плащаме за нейните ремонти“, алармира Рашков.

Според министъра притеснителен е още фактът, че са отделени 10 млн. лв. за озеленяване на магистралата.

„Представяте ли си – 10 млн. лв. за цветя и рози на магистралата. След 6-7 години ние няма да имаме цветя и рози, но ще дадем едни 10 млн.“, каза още Рашков.

Припомняме, че преди два дни Главна дирекция „Национална полиция“ започна проверки на строежа на АМ „Хемус“. Служители извършиха заснемане с дрон на лот 4 и 5, с обща дължина около 50 км, в участъка между пътен възел „Плевен“ и Летница. Целта бе да се проследи усвояването на парите, отпуснати за този строеж. От „Автомагистрали“ припомнят, че проверки е имало и от ДАНС, и от прокуратурата.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!