След постъпването на указ № 175 на Президента на Република България, с който се връща за ново обсъждане в Народното събрание Законът за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, приет от парламента на 27 юли 2017 г., възложих на Комисията по околната среда и водите да докладва указа и мотивите към него пред народните представители, пише Главчев.
Промените в екозакона бяха гласувани в края на юли. Те намаляват от две на една съдебни инстанции обжалването на оценките на въздействието върху околната среда (ОВОС) на т.нар. инвестиционни предложения, определени като обекти с национално значение от Министерския съвет.
26 неправителствени организации се подписаха под искането на Програма „Достъп до информация поправките да бъдат отменени, защото са правен абсурд, нарушават конституцията и принципа на разделението на властите.
Ако законът влезе в сила в последно гласуваният вид, по такива жалби последната дума ще има само една съдебна инстанция. Делата вече не могат да стигат до Върховния административен съд, както става сега. Абсурдно е, че одобряването на ОВОС на локални проекти ще подлежи на съдебен контрол от две съдебни инстанции. Излиза, че по-сериозните, рискови и засягащи живота, здравето и правото на здравословна околна среда инвестиционни намерения ще подлежат на по-ниско ниво на защита, мотивират се противниците на промените.
Президентът връща за ново обсъждане разпоредбите от закона, като се мотивира, че, за да изпълни конституционното си задължение за осигуряване опазването на околната среда, държавата трябва да създава не само регулации за съхраняването и възпроизводството на околната среда, но и норми за ефективен контрол за тяхното прилагане. Такъв контрол се осъществява от административните съдилища, чиято правозащитна функция се реализира на две инстанции.
Премахването на втората инстанция намалява интензитета на защитата, необходима за гарантиране на околната среда като конституционно призната ценност.
Екологичното законодателство е превантивно насочено – да не настъпят непоправими екологични последици, гаранция за което е и съществуващото двуинстанционно съдебно производство, обръща внимание президентът в своите мотиви за ветото.
Същевременно държавният глава изразява увереност, че Народното събрание ще намери добрия баланс между приоритетното и своевременно изграждане на значими стратегически обекти и контрола, от друга страна, за спазване на законността, завършва съобщението.
Още преди законът да влезе в пленарна зала за гласуване, юристи от ГЕРБ и ОП, коментираха измененията с необходимостта да се ограничат неоснователните обжалвания на решения по ОВОС, свързани с обекти от национално значение.
Президентското вето може да бъде може да бъде преодоляно в парламента от обикновено мнозинство.