На снимката: Президентът Румен радев на посещение в Хасково, 21 април 2017-та.

Президентът Румен Радев забърка нов скандал около себе си, след като в петък без да изнесе никакви доказателства изненадващо обяви, че държавата плаща за два реда ограда по границата с Турция, а реално се строи само един.

Има редица смущаващи факти около строителството на оградата по границата с Турция. Договорите са сключвани за двуредова ограда, плащането е за двуредова, а самата ограда е едноредна, обясни Радев, който е на посещение в Хасково.

Подобна информация около проекта, чиято цена вече надминава 170 млн. лева, се огласява за първи път, като до момента не е имало никакви съмнения в тази посока.

Радев не даде повече подробности за нарушенията и не стана ясно откъде е почерпил тази „информация“, дали е сезирал прокуратурата за установените нарушения и в кои конкретни участъци са те.

Вие си отговорете какво означава това. Ще държа истината да бъде изяснена, заяви Радев, цитиран от БТА.

Проектът за строителството на оградата е изготвен от МВР, а за изпълнението отговарят областните управители на Бургас, Хасково и Ямбол.

Зам.­вътрешният министър във втория кабинет на ГЕРБ Филип Гунев отхвърли твърденията на президента.

Изнесената информация не е вярна, заяви Гунев. Той обяви, че държавата е платила за построяването на двуредова и на едноредова ограда по границата с Турция. Накрая, където и каквото е било поръчано, това е било построено. Приблизително 1/3 от оградата е двуредова, а останалите 2/3 – едноредова.

Едноредовата е с 30­-40 процента по-­евтина от двуредовата. На места беше невъзможно да се построи двуредова ограда, защото нямаше място за нея. Тя трябваше да навлезе в пътя или канавката, уточни той.

Гунев каза още, че последните 100 км от граничната ограда са били най-­трудните и скъпи за изпълнение. Причината е, че там заедно с оградата е трябвало да се построи и път, който да направи възможно патрулирането.

Само цената на пътя варираше от 100 000 до 300 000 лева в зависимост от терена. Отделно трябваше да се плати и цената на оградата. На места, за да бъде построена, трябваше да се изсича и скала, каза бившият заместник­министър.

Той обясни, че най-­лесните за изпълнение участъци от оградата са стрували между 300 000 и 400 000 лева на километър. Последният участък през Странджа е бил много труден за изпълнение, защото е минавал през гъста гора. Той е струвал на държавата между 700 000 и 800 000 лева на километър.

Тези цени не могат да се сравняват с оградата, построена по времето на Пламен Орешарски. Тогава оградата бе построена само на равни участъци, където имаше и вече построен път, допълни Филип Гунев.

Оградата вече се превръща в един от най-­сериозните инфраструктурен обект за държавата – строи се вече години, а цената й наближава 200 млн. лева.

Строителството започна още по времето на правителството на Пламен Орешарски, когато със задачата бяха натоварени военните. По време на второто правителство на Бойко Борисов обектът беше продължен и многократно поскъпна, а завършването му непрекъснато се отлагаше във времето.

Оградата по границата с Турция се строи без обществени поръчки, след като депутатите приеха специални промени в Закона за обществените поръчки, които позволяват да се заобиколят конкурсите. Мотивът бе спешността на съоръжението, въпреки че през последната година няма засилен миграционен натиск. Вече близо година оградата е „почти“ готова, а плансметката до момента е 170 млн. лева.

Преди седмица обаче областният управител на Хасково Минко Ангелов съобщи, че оградата по границата с Турция се е оказала къса.

Според него се налага строителството на допълнителни между 1 и 1.8 км, за които ще трябват още пари. На този фон периодично излиза информация от различни източници, че оградата не е сериозно препятствие за каналджиите и незаконните мигранти, които я преодоляват дори с най-­обикновена стълба.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук